Dag 9: Kerk en Soroti

Vanochtend mochten we flink uitslagen want we hoefden pas om 9 uur aan het ontbijt te zitten. Erg fijn!

Het ontbijt was prima en standaard voor hotels hier: ananas, watermeloen, bananen, toast, pannenkoeken, eieren en vandaag ook worstjes en witte bonen in tomatensaus. Lekker sapje erbij en ik ben helemaal tevreden.

Het is zondag dus zijn we naar de kerk van Pastor Joseph gegaan. De kerkdienst begint hier altijd met een groot feest aan muziek en dans. Het geluid is loeihard, het is niet te verstaan wat er gezongen wordt maar de passie van de mensen is duidelijk en aanstekelijk. Stilstaan is nagenoeg onmogelijk, je swingt vanzelf mee.

De preek vandaag ging over een goed mens zijn.

Daarna zijn wij nog allemaal voorgesteld aan de gemeenschap en even later was de dienst afgelopen en begon het handen schudden en begroeten van alle vrienden. Er is ook een oude, blinde man, Francis, die meteen zei dat ik Teacher Annelies was. Zo lief!

Veel vrienden weer gezien, zo tof!

Na vele begroetingen moest ik me toch even losmaken en kijken bij de uitreiking van de geiten. De geiten krijgen allemaal een nummer en dat wordt op een papiertje geschreven. Alle papiertjes worden op de grond gegooid en gepakt door de mensen die een geit krijgen. Zo wordt er dus 'blind' een geit gekozen. De geiten zijn allemaal gedoneerd door mensen uit Nederland.

Toen alles afgerond was, zijn we gaan lunchen bij een lokaal restaurant in Soroti. Dit is een geweldige plek, verstopt in een steegje, onder een rieten dak. Het eten is er eenvoudig, lokaal en erg lekker. Ik had rijst met kip, een van mijn favorieten.

Na de lunch ben ik met Erica en mijn ouders op een boda boda gestapt en naar het centrum gegaan. Daar kwam Otai Simon ook zodat mijn ouders wat spulletjes voor hem konden kopen.

Eerst even naar de overdekte markt waar echt eindel veel eten wordt verkocht. Tomaten, uien, bananen, meloenen maar ook vlees en vis. En daarnaast ook flink wat winkeltjes met kleding en allerlei andere waren.

Daarna even langs de boekwinkel waar helaas mijn vriend John niet was, maar vanaf morgen zou hij er wel weer zijn.

Daarna via de 2 hoofdwinkelstraten teruggewandeld en natuurlijk even de stoffenwinkel binnen gegaan en de supermarkt. Otai Simon heeft schoenen gekocht voor grote Annelies (da's echt geen baby meer haha). Deze hebben namelijk geen vaste prijs dus het is wat handiger om dit door een lokale bewoner te laten doen.

Na het winkelen ging Simon terug naar school en zijn wij naar het hotel gewandeld.

Het is zo fijn hier weer rond te lopen. Veel vrienden gezien vandaag.

Het meeste is gewoon niet te beschrijven, eigenlijk moet iedereen hier gewoon een keer naartoe!

Dag 8: Reis en Soroti!!!!

Je zult het wel niet verwachten maar vanochtend moesten we er weer vroeg uit. Om 7.30 wilden we namelijk vertrekken richting Soroti.

De kok kwam ons nog uitzwaaien. We hebben geprobeerd hem over te halen met ons mee te gaan maar helaas. Een van de serveerders kwam ook gedag zeggen en mocht raden wie mijn ouders zijn. Hij wees Simone aan als mijn moeder en dacht dat mijn vader niet mee was hahaha. Toen hij toch moest kiezen, wees hij mijn vader goed aan. 50% score haha. Dit gaan we nog wel een paar keer doen met mensen, erg grappig.

De reis naar Soroti was lang en stoffig. Het duurde niet lang voordat iedereen onder een mooie laag rood stof zat.

De eerste stop was weer bij het tankstation waar we op de heenweg bijna mijn moeder verloren waren, gelukkig was het nu veiliger en kwam iedereen zonder hulp van het toilet af.

Onderweg is het vooral rondkijken. Hele stukken zie je alleen het platteland en dan rij je door een dorp waar markt is en het mega druk is

Bij de tweede stop, in Lira, zagen we Pleun en Coby. Zij zijn ook op reis in Oeganda via Stichting Amuria en zo zijn we samen naar Soroti gegaan.

Daar hadden we even tijd om op te frissen. Ik heb echt heel goed geschrobd onder de douche maar na het afdrogen was de handdoek knaloranje hahaha.

Bij het eten zouden een aantal bestuursleden van het Oegandese deel van Stichting Amuria aanschuiven en stiekem wist ik al dat onze sponsorkinderen er ook zouden zijn. Voor Maarten & Simone en mijn ouders was dat een verrassing. De hele reis hebben we verteld dat er ook een mogelijkheid was dat de kinderen er niet zouden zijn deze week dus het was echt een enorm verrassing. Zo ontzettend leuk om te zien hoe trots iedereen op de kinderen is en hoe blij de kinderen waren om eindelijk hun sponsor te ontmoeten. Er vielen zelfs tranen van geluk.

Ivan was er ook. Heerlijk om hem weer te zien! Hij is inmiddels langer dan ik. Fijn met hem kunnen kletsen. Helaas heeft hij de uitslag van het examen nog niet maar hij en ik hebben er alle vertrouwen in dat hij goed gescoord heeft.

Ook Pastor Joseph en zijn vrouw Harriët waren er. Zo fijn hun ook weer te zien! Voel me weer helemaal thuis hier.

Ik kan gewoon niet beschrijven hoe bijzonder deze avond was. Voor iedereen. Meer dan bijzonder!

Dag 7: Nature Walk en olifanten!

Zoals gewoonlijk stonden we weer vroeg op. We zouden opgehaald worden bij de tent maar toen we Dick zagen lopen, zijn we bij hem aangesloten. Roeleke was helaas niet fit en besloot om wat meer slaap te pakken.

Het ontbijt was weer top met vers fruit, pannenkoeken, ei, cakejes, rolex en heerlijk sap. Dit is wel echt heel erg luxe hoor, dit is niet gemiddeld voor Oeganda.

Na het ontbijt stapten we weer in de bus om ranger Ocen op te halen. Daarna was het nog een klein stukje rijden naar een plek waar we een wandeling zouden gaan maken. Een gedeelte waar relatief weinig wild loopt en waar het gras kort is zodat er goed overzicht was.

Ocen heeft ons allerlei plantjes laten zien en aangewezen waar de wildsnelwegen waren. Dit zijn paadjes waarover de dieren naar het water gaan en weer terug. Gelukkig was het rustig op de snelwegen en konden we veilig oversteken hihi.

Ook heeft Ocen veel uitleg gegeven over verschillende termietenheuvels en de gangenstelsels onder de grond. Briljant hoe die beestjes dat doen. De meeste heuvels hebben een uitgebreid ventilatiesysteem voor de koningin. Ook bouwen de termieten een beschermingslaag om graspollen zodat ze daar eten vandaan kunnen halen zonder zelf voer te worden voor vogels.

Tevens hebben we poep van verschillende dieren gezien. Hyenapoep is wit omdat zij veel botten eten. Olifantenpoep zit vaak nog vol zaden die weer opgegeten worden door vogels of die zichzelf weer planten.

Heel interessant allemaal en dat terwijl we aan het wandelen waren op de savanne. Tussen de antilopen en pumba's (wrattenzwijnen) die gelukkig wel allemaal op afstand bleven. Ook vonden we een hol van een stekelvarken. Ocen heeft even gekeken of het varken thuis was maar er werd niet opengedaan helaas.

Hele toffe ervaring.

Op de terugweg namen we een andere route en zagen we olifanten, giraffes en honderden buffels. Blijft geweldig om te zien.

Vlakbij de uitgang van het park stond een kudde met tientallen zebra's en die besloten om de weg over te steken. We stonden letterlijk voor een zebrapad, zo gaaf!

Tussen de middag kregen we weer een heerlijke lunch en konden we even relaxen.

Om 16.00 stond de laatste game-drive op het programma.

Opnieuw ging Ocen mee. We hebben een flinke ronde gereden en kwamen bij een kudde van zeker 50 olifanten!!! We konden pas verder toen ze eenmaal van de weg af waren, absoluut geen straf om daarop te wachten!

Ook hebben we elanden gezien, dat zijn ook een soort antilopen en dus niet die Scandinavische dieren. Deze elanden komen maar op 2 plekken in Oeganda voor.

Helaas geen luipaarden of leeuwen. Van de struisvogels hadden we al gehoord dat die vlakbij de grens met Zuid-Soedan zijn en dat de paden daar naartoe zeer slecht zijn.

Maar al met al hebben we ontelbare prachtige wilde dieren gezien en 4 van de big five. Super super super!

Nu eten, douchen en naar bed. Morgen weer op tijd eruit voor de lange reis naar Soroti. Voor mij de plek waar deze reis om draait want daar zie ik veel vrienden weer, de scholen waar ik lessen heb gegeven en natuurlijk mijn sponsorkind Enwaku Ivan!

Dag 6: Olifanten

We beginnen eraan te wennen dat we vroeg op moeten staan. Erica en ik stonden om 6 uur netjes te wachten op een begeleider om ons naar het restaurant te brengen maar dat duurde best lang dus toen we Simone en Maarten voorbij zagen lopen, zijn we daarbij aangehaakt.

Het ontbijt was heerlijk met vers fruit, cakejes, watermeloensap en eieren.

Ietsje later dan gepland waren we allemaal klaar voor de game-drive. Eerst gingen we op weg om ranger Ocen op te halen. Hij is familie van de geadopteerde jongen.

Samen met Ocen gingen we een route rijden op zoek naar zebra's, struisvogels en een luipaard. De zebra's lieten zich al snel vinden, wat zijn het mooie dieren! Aan de voorkant zijn de strepen verticaal en aan de achterkant zijn ze horizontaal.

Onderweg zijn we meerdere kuddes tegengekomen. En natuurlijk ook eindeloos veel buffels en antilopen. En een paar aapjes.

Bovenop een berg mochten we even de auto uit nadat de ranger had gecontroleerd of het veilig was. Ik heb een plasje op de savanne gedaan, hahaha.

Bij het water zagen we buffels oversteken en net toen we door wilden rijden, zagen we olifanten. Een kudde van 15 olifanten kwam op ons af en liep vlak voor de bus door het water. Supergaaf! Heel relaxed liepen ze achter elkaar door het water op weg naar dieper water. Verderop zagen we nog 4 olifanten. Prachtig om er zoveel bij elkaar te zien!

Helaas hebben we geen leeuwen, luipaarden of struisvogels gezien vandaag maar morgen gaan we aan het eind van de middag een nieuwe poging wagen.

Vanmiddag gaan we lekker relaxen op de campsite en morgenochtend gaan we een nature walk doen. Het blijft nog even doorgaan met prachtige avonturen!

Dag 5: reizen

Vanochtend een beetje uitgeslapen en heerlijk ontbeten. Lekkere watermeloensap en keuze uit onder andere loempia's, patat, kippenvleugels en eieren hahaha. Gelukkig ook fruit, brood etc.

Na het ontbijt begonnen we aan de rit naar Kidepo Valley National Park. Het begin ging over asfalt en de rest over zandwegen, lekker hobbelig op een aantal plekken haha.

Een tussenstop bij een tankstation bleek heel gevaarlijk, we waren bijna mijn moeder kwijt die opgesloten zat in de wc. Gelukkig was er een medewerker die het slot weer open kreeg en zo konden we toch met de gehele groep verder.

Na een aantal uur arriveerden we bij Savannah Lodge, ons verblijf voor de komende dagen. We werden ontvangen met een glaasje heel koel mangosap en een doekje om op te frissen. Die doekjes waren wit en hebben wij rood weer teruggegeven, we zaten echt onder het rode stof.

Daarna kregen we onze tenten toegewezen, dat wordt heerlijk slapen. Het zijn luxe safaritenten met fijne bedden, eigen douche en eigen toilet. Perfect.

Daarna genoten van een heerlijke koele Nile Special en vet gaaf uitzicht!

De rest van de middag was om een beetje bij te komen en te genieten van de uitzichten. Samen met Erica heerlijk op de veranda voor de tent gezeten met uitzicht op de vallei, prachtig!

Het diner was 4 gangen en bijzonder lekker. Het echte typische lokale eten zullen we in Soroti krijgen, nu is het allemaal nog bijzonder.

We overnachten hier in een tent nagenoeg in het park en als het donker is brengt een bewaker je naar jouw tent. Ook kun je aangeven of je 's ochtends gewekt wilt worden, opgehaald wilt worden (verplicht als het nog donker is) en hoe laat je wilt ontbijten.

De wegbreng- en ophaalservice heeft te maken met de mogelijkheid dat er wilde dieren over het terrein lopen, ze zitten immers niet achter een hek.

Morgen gaan we weer een game-drive doen en hopen we allemaal dat we de zebra's, struisvogels en een luipaard zien. En hopelijk ook leeuwen. En giraffen. En olifanten. Buffels en diverse soorten antilopen zullen we sowieso zien.

Zin in!

Dag 4: Leeuwen!

Vanochtend was het wederom vroeg opstaan. Om half 6 ging de wekker en om 6 uur zaten we allemaal in het busje met onze ontbijtzakjes. Dak omhoog en gaan! Nog volop donker maar je moet er wat voor overhebben om een mooie game-drive te kunnen doen.

Ons eerste doel was het zoeken van de leeuwen. Deze zijn rond zonsopgang actief en zodra het warm wordt, trekken ze zich terug in de schaduw en kun je ze niet meer vinden.

Het geluk was met ons want al vrij snel nadat het licht was geworden, zagen we de leeuwen vlak langs de weg. Een leeuwin genoot van het verorberen van een antilope, 2 welpjes waren aan het spelen en meerdere andere leeuwinnen lagen in het gras en lieten zich af en toe zien en zelfs koning leeuw kwam even kijken maar voelde perfect aan dat het nog niet zijn tijd was om te eten.

Wat een prachtig gezicht! Al snel stonden de busjes 3 rijen dik achter elkaar om een glimp van de leeuwen op te kunnen vangen en wij stonden met onze snufferds perfect vooraan. Prachtig!

Nadat we eindelijk toch genoeg foto's hadden gemaakt, reden we verder op zoek naar de olifanten. Deze hadden zich ook goed verstopt maar wij konden ons ondertussen vergapen aan prachtige giraffen, honderden antilope-soorten, tientallen buffels, een jakhals en een hyena.

Vlakbij de hoofdweg zagen we de eerste olifanten. Een vrouwtje en 2 jongen. Die staken vlak voor de auto de weg over. Ook weer prachtig en bijzonder om te zien.

Iets verder stond nog een olifant, een mannetje.

Voldaan reden we weer terug om nog een bezoek aan de Top of the Falls te brengen. Indrukwekkend hoeveel water er door die watervallen gaat en met hoeveel kracht.

Daarna een fijne lunch bij Red Chili en door naar Gulu. In Gulu zijn Erica en ik op een boda boda naar de supermarkt gegaan, toptransport. Een boda is een soort brommer en die zie je hier heel veel.

Hier overnachten we en morgen gaan we naar Kidepo voor nog meer game-drives en een nature walk. Zoveel zin in!

We genieten allemaal volop!!!

Dag 3: chimpanzees en de Nijl

De wekker ging weer enorm vroeg want we wilden om 6.30 vertrekken naar Murchison Falls. In het park zijn we eerst naar Bugondo Forest gegaan voor een chimpansee trekking. Hierbij ga je lopend het regenwoud in op zoek naar chimpansees. In het park leven 12 groepen waarvan er 1 wordt gevolgd voor onderzoek en 1 voor toerisme. Het blijven echter wilde dieren dus garantie om ze te zien heb je niet.

Na een stuk een pad gevolgd te hebben, hoorde ranger de chimpansees en gingen we het pad af. Dwars door het woud zochten we een weg waarbij we soms de chimps hoorden maar het lastig bleef waar ze heen gingen. Tot 2x toe zagen we 2 chimps voorbij lopen maar was het te lastig om ze te volgen. Gelukkig was onze ranger vastbesloten om ons bij de apen te brengen en bleef hij zoeken en lopen. En dat was supertof want opeens was er chaos. Chimps renden voorbij, de ranger kreeg haast en het was hard werken om hem te volgen. De chimps bleken een antilope te hebben gevangen en sleurden deze mee de boom in. We konden dit allemaal goed zien. De antilope werd door de belangrijkste apen opgegeten. Jongere apen moesten op hun beurt wachten en als ze dat niet deden werden ze fel weggejaagd. En dat allemaal vlak voor ons. Wat een spektakel. Eerlijk is eerlijk, het was ook heftig. En toch ook heel bijzonder want chimps eten ongeveer 1x per maand vlees dus dat krijg je maar zelden te zien.

Nadat we een uurtje bij de chimps zijn blijven kijken, bracht de ranger ons weer dwars door woud naar de weg. Knap hoe hij wist welke kant we op moesten!

Omdat we lang moesten zoeken naar de chimps en er lang konden blijven kijken, waren we te laat terug om nog naar de Top of the Falls te gaan want we hadden ook een boottocht op de Nijl op de planning staan.

Na een fijne en zeer welkome korte lunch gingen we naar de Nijl. Daar had Dick een privéboot voor ons geregeld, perfect!

De tocht op de Nijl is altijd prachtig, al dat water en dan de ene na de andere prachtige vogel. Kingfishers (ijsvogels), bijeneters, roofvogels. Veel nijlpaarden. Aan de kant een flink aantal krokodillen gespot. Een soort varaan. Een waterbuck. En heel erg in de verte zag ik een grijs vlekje en met behulp van de verrekijker zag ik een olifant. We zijn er naartoe gevaren en toen stond de olifant in de bosjes dus nog geen goede foto van kunnen maken. En natuurlijk de Murchison Falls zelf gezien vanaf het water.

Een supertocht!

Daarna lekker gegeten bij Red Chili waar we ook overnachten.

Morgen weer vroeg op voor een game drive, naar de Top of the Falls en daarna naar Gulu voor een overnachting voordat we verder reizen naar Kidepo.

Zin in!

Dag 2: neushoorns

Na een relatief korte nacht kregen we een heerlijk ontbijt. Tijdens het ontbijt zagen we in de verte de apen al door de bomen bewegen. Na het ontbijt waren ze op de compound gearriveerd en konden we volop foto's maken en kijken naar de gekke capriolen. Roeleke kreeg het een beetje aan de stok met een paar aapjes, ze vonden haar heel aantrekkelijk hahaha.

Daarna gingen we op weg naar het ZIWA Rhino Sanctuary met natuurlijk een tussenstop om een rolex te eten. Rolex is een chapati (soort broodpannenkoek) met daarin eieren en groente. Superlekker!

In het neushoornpark gingen we met een ranger op pad op zoek naar de neushoorns. Al snel kwamen we bij een groepje van 1 volwassen vrouw, 2 jonge mannetjes en een kalf. Ze lagen in de schaduw te rusten. Eén van die mannetjes bleek Sonic te zijn, die ik tijdens mijn eerste reis ook heb gezien toen hij nog een kalfje was. Superleuk!

Iets verderop lag nog een vrouwtje met haar kalf. Heerlijk om daar gewoon in de buurt te kunnen lopen en dat je ze echt ziet.

Inmiddels zijn we in het resort voor vanavond. Zo even zwemmen en relaxen en dan vroeg naar bed.

Morgen gaan we naar Murchison Falls en dat gaat ook weer een topdag worden!