Dag 3: chimpanzees en de Nijl

De wekker ging weer enorm vroeg want we wilden om 6.30 vertrekken naar Murchison Falls. In het park zijn we eerst naar Bugondo Forest gegaan voor een chimpansee trekking. Hierbij ga je lopend het regenwoud in op zoek naar chimpansees. In het park leven 12 groepen waarvan er 1 wordt gevolgd voor onderzoek en 1 voor toerisme. Het blijven echter wilde dieren dus garantie om ze te zien heb je niet.

Na een stuk een pad gevolgd te hebben, hoorde ranger de chimpansees en gingen we het pad af. Dwars door het woud zochten we een weg waarbij we soms de chimps hoorden maar het lastig bleef waar ze heen gingen. Tot 2x toe zagen we 2 chimps voorbij lopen maar was het te lastig om ze te volgen. Gelukkig was onze ranger vastbesloten om ons bij de apen te brengen en bleef hij zoeken en lopen. En dat was supertof want opeens was er chaos. Chimps renden voorbij, de ranger kreeg haast en het was hard werken om hem te volgen. De chimps bleken een antilope te hebben gevangen en sleurden deze mee de boom in. We konden dit allemaal goed zien. De antilope werd door de belangrijkste apen opgegeten. Jongere apen moesten op hun beurt wachten en als ze dat niet deden werden ze fel weggejaagd. En dat allemaal vlak voor ons. Wat een spektakel. Eerlijk is eerlijk, het was ook heftig. En toch ook heel bijzonder want chimps eten ongeveer 1x per maand vlees dus dat krijg je maar zelden te zien.

Nadat we een uurtje bij de chimps zijn blijven kijken, bracht de ranger ons weer dwars door woud naar de weg. Knap hoe hij wist welke kant we op moesten!

Omdat we lang moesten zoeken naar de chimps en er lang konden blijven kijken, waren we te laat terug om nog naar de Top of the Falls te gaan want we hadden ook een boottocht op de Nijl op de planning staan.

Na een fijne en zeer welkome korte lunch gingen we naar de Nijl. Daar had Dick een privéboot voor ons geregeld, perfect!

De tocht op de Nijl is altijd prachtig, al dat water en dan de ene na de andere prachtige vogel. Kingfishers (ijsvogels), bijeneters, roofvogels. Veel nijlpaarden. Aan de kant een flink aantal krokodillen gespot. Een soort varaan. Een waterbuck. En heel erg in de verte zag ik een grijs vlekje en met behulp van de verrekijker zag ik een olifant. We zijn er naartoe gevaren en toen stond de olifant in de bosjes dus nog geen goede foto van kunnen maken. En natuurlijk de Murchison Falls zelf gezien vanaf het water.

Een supertocht!

Daarna lekker gegeten bij Red Chili waar we ook overnachten.

Morgen weer vroeg op voor een game drive, naar de Top of the Falls en daarna naar Gulu voor een overnachting voordat we verder reizen naar Kidepo.

Zin in!