Dag 18: safari en top of the Falls

Vanochtend zijn we nog iets vroeger opgestaan want we zouden om 6.15 naar het park vertrekken. Het ontbijt was pas vanaf 6 uur dus eerst zorgen dat we helemaal klaar zijn, eten naar binnen schuiven en op pad. Gelukkig was het personeel erg lief en hebben ze voor ons een deel van het ontbijt ingepakt zodat we sneller klaar waren.

Strak om 6.15 zaten we in het busje met Karim en gingen we op pad. We waren voor 7 uur bij de ingang van het park en het loket was nog dicht. Toch maar die kant opgelopen zodat we de eerste zouden zijn. Toen zat er een medewerker die zag dat ons ticket tot 7.15 geldig was (je betaalt voor 24 uur en gisteren gingen we om 7.15 het park in) en dus mochten we alvast het park in. Vlakbij de boot zouden we dan opnieuw entree moeten betalen. Geen probleem natuurlijk.

De rit verliep vlot. Veel bavianen op de weg, blijft leuk om te zien.

En iets voor 8 waren we bij de volgende poort. Daar alsnog de entree betaalt en op naar de veerpont. De wilde dieren zitten namelijk aan de overkant van de Nijl. En we hadden veel mazzel want de pont kwam net aan (iets te laat volgens het vaarschema) en er stonden nog geen andere busjes. We konden zo een uur eerder dan gepland naar de overkant. Alleen de ranger die mee zou gaan was er nog niet. Karim heeft haar gebeld of ze misschien aan de overkant was. Ze bleek nog thuis te zijn maar sprong meteen op een boda naar ons toe. De veerpont was al half bezig te vertrekken toen ze aan kwam gescheurd en ze kon nog precies mee. Helemaal top!

Janet heeft ons erg veel verteld. Over de geschiedenis van het park en over de dieren. Super om haar erbij te hebben!

Meteen na de veerpont stond al een grote groep bavianen op de weg. Mooie brutale beesten zijn dat.

En verderop kwamen we al snel olifanten en giraffes tegen. Sommige giraffes stonden erg dicht langs de weg. Wat een mooie dieren!

Aangezien er veel giraffes en olifanten zijn, besloten we eerst op zoek te gaan naar leeuwen. Daarna konden we dan rustig de rest bekijken. Als het warmer wordt, trekken de leeuwen zich terug in de schaduw en zijn ze lastig te vinden.

Na een poosje rijden zagen we een opstopping van busjes. Daar moest iets te zien zijn.

Het kostte even moeite maar toen zagen we in de verte de leeuwin die een hertachtige aan het besluipen was. Supertof! Helaas was het hertje alert en wist het uit de buurt te blijven. Maar toen bleken er nog 2 leeuwinnen in de buurt te zijn. Ze leken het al erg warm te hebben en waren weinig actief. We hebben lang gewacht maar het enige dat gebeurde was dat ze rustig aan richting een boom liepen voor de schaduw. Jammer dat we ze niet van dichtbij konden zien.

Maar er waren verderop ook leeuwen gezien dus er was nog een kans. Onderweg naar die plek zagen we nog veel meer mooie dieren maar ook een dode antilope in een boom. Een luipaard heeft deze erin gesleept maar het luipaard zelf was nergens te bekennen. Dan maar weer verder rijden.

Waar de andere leeuwen gespot waren vonden wij alleen veel gras en een boompje. Helaas dus.

Het werd inmiddels een beetje tijd om weer richting de veerpont te gaan.

Maar toen we terug reden en weer langs de plek van de Leeuwinnen reden, verraste de ranger Janet ons. Ze sprak even met de mensen van 2 andere busjes die er stonden en plots reden we door het gras richting de boom.

En daar lagen ze, 3 leeuwinnen! Slechts 2 meter bij ons vandaan, zo dichtbij konden we komen. En wat zijn het gave indrukwekkende dieren! Zo ontzettend mooi en machtig. Helemaal geweldig. Toppunt van de dag!

Off road rijden mag natuurlijk niet maar omdat we een ranger bij ons hadden, kon zij besluiten dat het wel even mocht. En als we betrapt zouden worden, zou zij dat wel met de betreffende ranger kunnen regelen.

Het was echt enorm gaaf!

En daarna kwamen we nog een hele kudde giraffes tegen die dichtbij de weg stonden. Mooie sierlijke dieren met hele vriendelijke ogen. Heel erg mooi.

Denk dat we wel 100 giraffes gezien hebben vandaag.

Wat ik nog niet uitgelegd heb is dat ons busje een open dak heeft. Door op de banken te staan hadden we supergoed zicht op alles. Het was wel wat slingeren waardoor ik wel een aantal blauwe plekken op m'n ribben zal hebben. En spierpijn in m'n armen van het vasthouden. Maar het was het absoluut waard!!!!

Na een super mooie en geslaagde game drive kwamen we weer bij de veerpont. Hier moesten we even wachten maar we waren de eersten en konden dus sowieso mee. Het werd namelijk snel drukker.

Bij de veerpon zitten altijd veel bavianen die hopen op wat eten. Als ze de kans krijgen jatten ze alles wat los en vast zit. 3 jaar geleden hebben ze mijn lunchpakket uit de auto gepakt door het open achterraam.

Nu gooide ik bananenschillen in de prullenbak en meteen sprong er een baviaan op om ze eruit te halen en op te eten. Daarna werden alle dozen uit de bak gehaald op zoek naar meer eten. En alles gewoon op de grond gooien. Geweldig, hahaha. Heb er een poosje naar staan kijken, erg leuk.

Eenmaal terug over de Nijl zijn we gaan lunchen bij Red Chili, net als gisteren. Karim ging bij de ranger eten (die we uiteraard een goede fooi hebben gegeven) en kwam ons daarna ophalen om naar de Top of the Falls te gaan. Dan sta je bovenaan de Murchison watervallen en het is onvoorstelbaar hoeveel water er doorheen komt. Er is daar ook een versmalling en de kracht van het water is enorm. Onwijs mooi om te zien, die kracht van de natuur. En het water blijft maar komen.

Lauranne was bijna niet weg te krijgen, zo mooi vond ze het. En terecht!

Inmiddels zijn we weer in het hotel. Het is nog relatief vroeg dus we kunnen op ons gemak de koffers inpakken, douchen en eten. Morgen wederom vroeg op want we gaan eerst naar de neushoorns, die zitten in een apart park waar ze 24 uur per dag bewaakt worden, en dan naar Kampala voor de crafts market en dan richting Entebbe. Dan zit het er alweer op deze prachtige reis.

Geen idee waar en wanneer ik internet heb morgen dus mogelijk komt het verslag pas als ik weer in Nederland ben. In ieder geval tot snel. Ik ga nog even kijken hoe Max Verstappen het doet (op de liveblog van nu.nl). Het regent en onweert keihard dus hopelijk houden we stroom en wifi.

Doeidoei

Marina

Oooh wat gaaf allemaal. Zag al foto's op FB en die zijn echt super gaaf! Veel plezier nog morgen en alvast een goede reis terug!