Dag 17: chimps en boottocht

Na een wat kortere nacht hebben we lekker ontbeten. Het was nog donker want om op tijd bij de chimpansees te zijn moesten we om 6.30 al vertrekken (en dan bedenken dat het hier een uur later is dan in Nederland).

Na een relatief korte rit kwamen we bij de poort van Murchison Falls National Park waar we entree hebben betaald om de hele dag in het park te mogen zijn. De chimpansees waren gelukkig niet ver van de hoofdingang en we waren netjes op tijd.

Er was nog een ander stel dat de chimp tracking zou doen.

Eerst kregen we een briefing van 2 rangers. Logische regels als het niet nadoen van de apen, niet flitsen bij het maken van foto's, stilstaan als de apen op je afkomen, geen afval achterlaten etc. Ook niet eten of drinken bij de apen, dat zouden ze af kunnen pakken.

En toen konden we op pad. Lauranne en ik gingen met Steve mee, het andere stel met de andere ranger. Zo hadden we een grotere kans op het vinden van de chimpansees. Het zijn wilde dieren en ze kunnen ook naar een gedeelte trekken waar je niet kunt komen.

Maar we hadden geluk! Al na een korte wandeling vonden we de eerste chimpansees. En hoe langer we keken, hoe meer er bleken te zijn. Rustig etend in een boom of een beetje om zich heen kijkend op de grond. Indrukwekkend!

Er was een vrouwtje dat nogal geslachtsrijp was. De ranger vertelde dat vrouwtjes paren met zo'n 14 mannetjes. 50 keer per dag!!!! Arme vrouwtjes. We hebben 2 van die paring sessies gezien, gelukkig voor het vrouwtje is het met een paar seconden voorbij en springt ze weg, naar de volgende.

Er werd af en toe gestoeid, rangorde is erg belangrijk. Dan wordt er gegild en slaan de mannetjes op bomen om te laten zien hoe sterk ze zijn. Supergaaf.

Een aantal chimpansees ging verderop zitten maar bleven wel in de buurt vanwege het vrouwtje. We zijn ze een stuk gevolgd, dwars door het regenwoud.

Er werd nog wat meer gestoeid en toen kwamen ze wel heel dichtbij. De ranger zei dat we stil moesten blijven staan, nou dat hoefde hij geen tweede keer te zeggen. Superspannend en gaaf tegelijk.

Ik heb geprobeerd filmpjes te maken om het geluid op te nemen, het is onbeschrijfelijk hoe dat klinkt. Overal om je heen schreeuwende apen.

Foto's maken was heel lastig door de vele takken en bladeren en ze zaten vrij hoog in de bomen. Hopelijk zijn er toch een paar gelukt.

Nu zitten we even bij de Red Chili Lodge voor de lunch. 3 jaar geleden heb ik hier overnacht. Helaas was het dit jaar al volgeboekt.

Hier lopen zwijnen rond die een beetje tam zijn, hopelijk laten ze zich zo zien.

Straks gaan we een boottocht op de Nijl maken, hopelijk zien we dan al veel olifanten en giraffes, naast de buffels en nijlpaarden die er veel zullen zijn. En ik hoop op een grote krokodil, dat is ook mooi.

De boott over de Nijl was geweldig. Vanaf het vertrekpunt zagen we in de verte al olifanten en nijlpaarden dus we kregen er nog meer zin in. We konden als eerste de boot op dus hadden mooie plaatsen.

Al snel zagen we een aantal giraffes en olifanten, vlak bij elkaar. Super mooi!!!

En verderop krokodillen! De kapitein stuurde de boot bijna tegen de kant aan, daar lag een grote krokodil. En net zo lang wachten tot het beest iets zou doen. Met grote snelheid en een flinke plons dook het beest het water in, weg van die stomme toeristen. Ook al zo indrukwekkend.

Verder was het genieten van de mooie uitzichten. Het landschap is geweldig mooi. En de hoeveelheid nijlpaarden is enorm, die kun je absoluut niet missen. En verschillende groepen olifanten, helaas konden we daar niet heel dichtbij komen vanwege zandbanken.

Er liepen ook veel hertachtigen maar daar heb ik niet veel aandacht aan besteed omdat we die morgen ook veel zullen zien.

De vechtende olifanten waren veel interessanter. Volgens de gids op de boot was dit een soort oefening om sterker te worden, het ging er ook niet heel heftig aan toe.

En het eindpunt van de tocht was de Murchison waterval. Super indrukwekkend hoeveel water er naar beneden komt! Kom gewoon woorden tekort om vandaag te beschrijven.

Op de terugrit (nog steeds op de boot) lag er nog een enorme krokodil op een zandbank. Opnieuw zo dicht mogelijk er naartoe gevaren totdat 'ie het water in dook. Het was een andere krokodil dan op de heenweg maar ook deze houdt niet zo van die stomme toeristen.

Na ruim 3 uur zat de boottocht er weer op. Ik weet niet of het al duidelijk is maar ik heb genoten. Wat een superdag. Mooi om zo de reis af te sluiten. Het voelt alsof we in een ander land zijn inmiddels.

Morgen op safari en naar de top van de watervallen.

Nu even eten en douchen en dan waarschijnlijk als een blok in slaap vallen.

Tot morgen weer!

Loopmaatje Simone

Weer n mooie dag Annelies, wat n gave "vakantie" hoor t volgende week vast wel in t echie hoe je het vond ha ha