Dag 16: reis naar Masindi

Na een nacht vol blaffende roedels honden (het leek wel of ze een paar dalmatiërs kwijt waren) vanochtend ons laatste ontbijt in Soroti. We hadden om pannenkoeken gevraagd maar ik denk dat ze ons nog niet zo vroeg verwacht hadden want we moesten best even wachten op de pannenkoeken.

Zo lang, dat Pastor op ons moest wachten om naar Little Apostle's te gaan. We hebben nog nooit zo snel pannenkoeken gegeten.

Snel naar Little Apostle's om afscheid te nemen van de peuters en kleuters. Ze werden uit hun klassen gehaald om te dansen en liedjes te zingen. Super grappig, al die kleintjes aan het schreeuwen (in de kleuterklas moet alles zo luid mogelijk, vanaf groep 3 zo stil mogelijk) en dansen. Liedjes om het alfabet te leren of namen van etenswaren. Kleine Annelies was er natuurlijk ook maar die keek er vooral naar alsof ze niet snapte wat er in hemelsnaam leuk kan zijn aan zingen en dansen, hahahaha. Echt niet dat zij mee ging doen.

Na een paar liedjes hebben we ook aan deze kinderen lolly's uitgedeeld en hebben we afscheid genomen van de leerkrachten.

Bij het hotel was Karim er al dus was het nog even snel naar de wc en koffers halen. De leerling die Lauranne sponsort was er ook. Die zou gisteren een boodschappenpakket krijgen maar school had haar naar huis gestuurd omdat er nog een rekening betaald moest worden. Gelukkig kon ze vandaag naar het hotel komen en kon Lauranne zelf het pakket geven.

En zo begon de reis naar Masindi. Een reis van zo'n 5.5 uur. Onderweg kwamen we al in de buurt van Murchisons en zaten er bavianen langs de weg. Er stonden al borden dat je ze absoluut niet mag voeren en dat je de ramen van de auto dicht moet doen. Het zijn super brutale beesten namelijk en het kleinste gaatje is genoeg om iets uit een auto te jatten.

Natuurlijk zijn we wel gestopt voor foto's. Gaaf om ze van zo dichtbij te zien!

Iets verderop zijn we nog gestopt om foto's van de Karuma Falls te maken. Ook erg indrukwekkend maar later dit weekend gaan we nog naar de top van de watervallen in de Nijl, de Murchison Falls en dat is nog groter en gaver.

Ook nog meegemaakt dat het hier ook goed mis kan gaan. Er stonden mannen op de weg met takken te zwaaien dat we langzaam moesten rijden en al snel bleek waarom, een ongeluk.

Eerst zagen we een flink beschadigde auto en daarna een boda die in verschillende stukken lag. 2 meter daarnaast het lichaam van degene die op de boda had gezeten. Doordat we moesten wachten tot tegenliggers gepasseerd waren, hebben we dat iets beter gezien dan mij lief is.

Hier laten ze het lichaam liggen totdat de politie of een ambulance het op komt halen. Niet afgedekt of iets. Ook foto's van ongelukken in de krant laten dode lichamen zien. Heel heftig.

De rest van de route was mooi, Oeganda is echt een mooi land. Omdat het nu regenseizoen is, is alles mooi groen.

Rond 16.00 kwamen we bij het oudste hotel van Oeganda aan. Masindi Hotel.

Van daaruit gaan we morgen op zoek naar de chimpansees en maken we een boottocht over de Nijl.

We blijven hier tot en met maandag. Dan begint de reis naar Entebbe en vliegen we in de avond terug naar Nederland.

Aangezien we geen wifi in de kamer hebben en morgen om 6.15 moeten opstaan, plaats ik dit alvast. Dan kan ik op tijd naar bed. Slapen in een breed bed zonder kuil in het matras. Kijk er al naar uit.

Slaap lekker alvast en duim voor ons dat we de chimpansees zien en alvast veel dieren zien tijdens de boottocht.

Marianne en Hans

Je maakt weer veel mee, mooie en lieve dingen, maar ook die je liever niet mee had willen maken.
Geniet nog maar even van de laatste dagen.
Liefs, pap en mans

Hardloopmaatje Simone

Oh zo leuk die kinderen en al die lieve mensen! Doe je voorzichtig met het verkeer daar! En geniet van de mooie natuur, ik geniet hier gezellig mee met je avonturen, bijna jammer dat reis er al snel weer opzit haha