Dag 7: Olila High School

Inmiddels zijn we een week hier en wat hebben we al veel beleefd, gezien, gepraat, gedaan en ervaren! Ik vind het superleuk dat zoveel mensen meelezen en meeleven. Het lukt niet om op iedereen te reageren maar ik lees alles en waardeer alle lieve berichten!

Vanochtend heb ik weer lesgegeven op Olila High School. Voor het eerst heb ik lesgegeven aan een 2e klas. Ook dit keer liet docent Ainyakin Justin me alleen, hij heeft alle vertrouwen in mijn lesgeefkunsten. Vind dat zo’n eer!

Het ging heel goed, een leuke groep jongens die leuk meededen en die ook weer veel goede vragen stelden over Nederland. De meeste vragen gaan over school, het weer en of het duur is om naar Nederland te reizen, haha.

Uiteraard was ik de brieven en mijn schrift vergeten mee te nemen naar school. Gelukkig kon Pastor Joseph deze langsbrengen. Tegelijk had hij de 5 dozen maandverband meegenomen die ik had besteld. Die heb ik aan de headteacher gegeven samen met dozen met pennen en schriften. Die zijn erg dankbaar in ontvangst genomen. Voor de vakgroep Engels had ik een boek over grammatica meegenomen en daar waren ze ook erg blij mee.

Het uur erna had ik een andere 2e klas. Voor deze klas had ik veel brieven bij me die ik kon uitdelen. De jongens waren superenthousiast! Begonnen meteen te lezen zodra ze een brief kregen of zaten vol spanning te wachten of er ook een brief voor hen bij was. Enkele jongens hebben de brieven voorgelezen. Helaas was er niet voor iedereen een brief. Maar aangezien er 3 leerlingen uit Nederland (Merle, Carlijn, Dieuwertje) armbandjes hadden geknoopt, heb ik besloten die aan leerlingen te geven die geen brief ontvingen. Nou, dat heb ik geweten, er werd nog net niet om de armbandjes gevochten zo graag wilden ze allemaal een bandje.

Daarna heeft docent Ipio Freda uitgelegd hoe de leerlingen een informele brief moeten schrijven en ik verwacht dat een aantal leerlingen dat gaat oefenen door een brief terug te schrijven naar Nederland.

Bij de ochtend thee kreeg ik gefrituurde cassave, erg lekker! En bij de lunch was er posho met rundvlees, een luxe lunch!

Na de lunch was ik uitgenodigd om met docent Okiror Fred naar zijn huis te gaan om zijn gezin te ontmoeten, daar keek hij al de hele week naar uit. Natuurlijk zijn we op de fiets gegaan, ik fietsen en hij achterop. We moesten hiervoor langs Little Apostles en daar waren kinderen aan het buitenspelen. Die begonnen meteen te roepen naar ons, erg leuk.

Het was heel leuk om bij Fred wat te drinken en zijn kinderen en vrouw te ontmoeten. Een eenvoudig huisje zonder grond om eten te verbouwen. Maar wel gezellig en iedereen is er welkom. Zijn oudste dochter is bijna 5 en zij heeft haar hele schoolschrift voorgelezen. De jongste is 11 maanden en heeft een heel licht gezicht in vergelijking met de rest van haar lichaam. Daarom noemen ze haar Muzungu, haha.

De tijd vloog en toen moesten we weer terug voor de assembly. Die was anders dan anders omdat er een aantal missionarissen was die kwamen vertellen, zingen en bidden. Ik moest eerst de leerlingen begroeten, altijd spannend om enkele honderden mensen toe te spreken. Daarna kwamen de missionarissen en dat werd een groot feest. Een groepje leerlingen had een dans ingestudeerd en al snel sloten andere leerlingen zich aan en ook enkele volwassenen. Even later waren alle leerlingen aan het dansen, zo gaaf! Ik heb er een filmpje van, hopelijk kan ik dat ergens uploaden.

Helaas moest ik eerder weg omdat ik had aangegeven om 18.00 terug in het hotel te zijn (eigenlijk eerder omdat we een rolstoel zouden uitreiken maar dat heb ik moeten overslaan om op school te kunnen blijven).

Onderweg naar het hotel merkte ik dat m’n trapper helemaal kapot was, fietst niet makkelijk kan ik je zeggen. Ook zag ik een meisje van Little Apostles staan en heb ik haar achterop de fiets naar huis gebracht. Vond ze helemaal geweldig en iedereen die in haar flat woont ook, haha.

In het hotel kon ik nog snel een ander shirt aantrekken en gingen we naar Ebetu Simon voor het eten. Hij had ons uitgenodigd. Simon maakt deel uit van het Oegandese bestuur van Stichting Amuria. We hebben heerlijk gegeten! We hadden rijst, aardappels, spaghetti, gekookte geit en gefrituurde geit. Heerlijk! We hebben zijn vrouw aangeraden om weer een restaurant te beginnen.

En nu ben ik lekker moe. Morgen weer 2 uur les maar ik heb de docenten daar nog helemaal niet over gesproken dus nog geen idee welke onderwerpen aan bod moeten komen. Dat zie ik morgen wel. Wat dat betreft is de flexibiliteit hier enorm. Erg fijn!

Nu lekker slapen en morgen weer een nieuwe dag voor nieuwe avonturen!

Reacties

Reacties

Marianne

Weer een superdag voor je. Genieten maar

Marianne Ummels

Wat een mooi verhaal weer Annelies, echt genieten, dank je wel, heerlijk om te lezen en met je mee te beleven! XX

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!