Dag 5: De eerste schooldag

Yes, eindelijk naar school vandaag. Om 8 uur meldde ik me netjes op Olila High School. Eerst heb ik een poos zitten praten met een secretaresse die me bedankte voor het maandverband van vorig jaar (namens alle meiden op Olila dus ook bedankt aan iedereen die daaraan bijgedragen heeft) en ze vertelde dat professor Olila probeert om de voorraad bij te houden. Super om te horen!

Vervolgens kwam Freda, de voorzitter van de vakgroep Engels, en hebben we het rooster doorgenomen. Ik ga deze week alle 1e klassen en alle 2e klassen lesgeven, iedere klas 1 les. Dat zijn 8 lessen in totaal. En de eerste lessen waren vandaag al. Maar dat zou nog even duren dus toen heb ik een docent geholpen met het nakijkwerk. Aangezien leerlingen geen boeken hebben, schrijven zij de aantekeningen van de docent over, daarna schrijven ze een oefening over en dan gaan ze die maken. De docent neemt dan de schriften en controleert alles. Met klassen van meer dan 50 leerlingen is dat een flinke klus. De hulp was an ook erg welkom en samen is het gelukt om alles vlot na te kijken.

De eerste les was aan Senior 1 east, jongens die intern zitten. Een grote klas met hele leergierige jongens die het superleuk vonden om van mij les te krijgen. We hebben allerlei werkwoorden behandeld en daarna mochten ze vragen stellen over mij en over Nederland. Er kwamen hele leuke vragen over het transport in Nederland, levensverwachting, Koningshuis, eten, school etc.

Aan het eind vroegen ze of ik hen vaker les wilde geven. Hopelijk past dat in het rooster.

Daarna kregen we thee met een soort pannenkoekbolletjes, erg lekker. En daarna op naar Senior 1 south, jongens die na school naar huis gaan. Een kleinere groep waardoor interactie iets makkelijker is. Een erg leuke les over bijwoorden. De jongens deden goed mee en vonden het ook leuk. Ook zij vroegen of ik vaker wilde komen lesgeven. Ik ga ook voor hen kijken of het in mijn rooster past. Deze jongens vroegen waarom Nederland niet bij het WK voetbal was, wat wij eten, hoe wij naar school gaan en hoe het onderwijs eruit ziet. Ze zijn supernieuwsgierig naar Nederland.

Na deze les was het lunchpauze. Het is me gelukt om in de personeelskamer te blijven. Vorige jaren werd ik er telkens uitgeplukt en moest ik bij de headteacher eten, daar zijn betere stoelen en is het rustiger. Maar ik wil natuurlijk gewoon met de rest van het team lunchen en vandaag is dat dus gelukt. Nu kon ik ook zelf mijn eten opscheppen (posho en bonen) en kreeg ik dus niet een enorme hoeveelheid. Prima eten.

In de middag heb ik verder geholpen met nakijkwerk en ben ik even langs de kunstafdeling gelopen. Daar had de docent 2 t-shirts voor mij. Hij had de ontwerpen eerder dit jaar op Facebook gezet en ik had om t-shirts gevraagd. Ze zijn supermooi!

En Ariong Daniel gaat zijn portfolio in orde maken zodat ik kan kijken of ik een nieuw kunstwerk bij hem wil bestellen. Hij gaat dat dan voor mij maken. Ik heb al 3 kunstwerken van hem die supermooi zijn. Uiteraard heb ik meteen gezegd dat het wel klein moet zijn want om nou voor het 3e jaar op rij m’n koffer achter te moeten laten om het kunstwerk mee te kunnen nemen is ook weer zo wat.

De rest van de middag heb ik veel gepraat met verschillende docenten en stafleden. Over onderwijs en over Nederland. Toen ik Fred vroeg hoe laat het was bleek het al bijna 18.00 te zijn. Ik was al 10 uur op school en had met Dick, Lauranne en Sytske afgesproken dat we om 18.30 zouden eten in het hotel. Dus snel afscheid genomen en op de fiets gesprongen. Onderweg veel naar kinderen gezwaaid die aan kwamen rennen en Muzungu riepen. En zo was ik precies op tijd voor het eten.

Net even lekker onder de douche gestaan die een heerlijke temperatuur had. En nu moe maar voldaan op bed. Aangezien ik zelf het rooster heb samengesteld, hoef ik morgen pas om 8.40 te beginnen. De lessen van 7.20 staan geen van allen in mijn rooster, haha. De docent van die klas is er waarschijnlijk niet en er is mij gevraagd om toch die les te doen zodat de leerlingen wel verder kunnen. Erg gaaf dat ik het vertrouwen krijg om zelf voor de klas te staan.

Nu dus lekker slapen en morgen weer lekker aan de slag.


Ijotor ejok!

Reacties

Reacties

Marianne

Je bent weer helemaal in je element. En nee..... onze koffer blijft niet weer in Oeganda (haha).

Jopie

Wat leuk om een beetje mee te kunnen genieten op deze manier xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!