Topdag!

Topdag!


Zoals ik gisteren al zei, beloofde het vandaag een topdag te worden. En dat werd het!


De kerkdienst was zoals gebruikelijk een en al feest. Veel zang en dans en een enerverende preek die amper te verstaan is door het enorme lawaai. Toch erg leuk.


Ivan en zijn moeder waren er, evenals Simon en zijn moeder. Mijn ouders sponsoren Simon en ik sponsor Ivan. Beide families hebben een geit gekregen. Ook Bernard kreeg een geit, dankzij Mariëtte. Weer 3 gezinnen heel gelukkig gemaakt.


Daarna heb ik Simon, Ivan, hun moeders, een oom, Pastor en Michelle mee uit eten genomen. Het voelde als een grote familie. Even ontspannen en even weg van het dagelijks leven. Hoe moeilijk ze dat vinden bleek wel toen ik ze uitnodigde om in het hotel nog wat te gaan drinken. Dat was echt teveel voor ze.

Wel was er nog tijd en ruimte voor een ijsje bij Pastor in de tuin. Superleuk was dat de kinderen en jongeren begonnen over te gooien met een leeg ijsbakje en iedereen plezier had. Dat zijn momenten waar ik het meest van geniet; iedereen is vrolijk en heeft plezier. Jong en oud, blank en zwart, groot en klein. Tof!


De ouders van Ivan heb ik nog een kip en een haan gegeven om de vriendschapsband te bevestigen. Daar waren ze erg blij mee en we hebben meteen afgesproken dat ik volgende week zaterdag bij hen thuis kom.

En ik heb geleerd dat 2 kippen, een geit en 2 personen prima op een boda kunnen. Hopelijk zijn ze veilig thuis gekomen.


Ivan en ik zijn nog het dorp ingegaan om spullen voor hem te kopen. Schoenen, een tas, tandpasta, suiker en zelfs voetbalschoenen. We zijn behoorlijk afgezet, totdat ik de Zambiaanse vriendin tegenkwam. Die liet haar eigen winkel in de steek en liep met ons mee om wat dingen recht te zetten. Erg lief want we hadden helemaal niet geklaagd maar zij vond dat we veel te veel hadden betaald en dat we een te kleine rugtas hadden gekocht. Erg fijn dat de mensen hier zo behulpzaam zijn als ze je een beetje kennen.

Het afzetten gebeurt hier gewoon zodra men een blanke ziet en aangezien ik vaakgeen benul heb van de juiste prijzen, merk ik het lang niet altijd. Zelfs de hoofdprijs is nog erg weinig in euro's. Lief dat je dan door bekenden geholpen wordt.


Na de shoptour is Ivan op de boda terug naar zijn school gegaan en ik naar het hotel. Moe maar erg voldaan.

Via whatsapp hebben Michelle en ik de wedstrijd van het Nederlands vrouwenelftal een beetje kunnen volgen en we hebben de overwinning gevierd met de vogeltjesdans en een Nile Special. Het was zelfs zo gezellig dat de serveerster ook begon te dansen. Superveel lol weer.


Morgen begint het schoolleven weer. Ik ga een rooster in elkaar zetten en zal vast al een enkele les geven. Ook ga ik morgen met Michelle naar Olila voor de assembly. Dan nemen we ook afscheid van de leerlingen en collega's. Erg jammer, het is veel te snel gegaan. Volgend jaar maar weer terug!



Reacties

Reacties

Marina

Wow! wat een ervaring! Geweldig dat je de familie zo kan verwennen!
Veel plezier op school morgen!

Marianne en Hans

Fijn dat je de mensen zo heerlijk hebt kunnen verrassen met een lunch. Echt genieten

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!