De weg was lang, stoffig, maar erg mooi

De reis gisteren begonnen met een heerlijk Nile Special biertje. Er is geen beter begin van een nieuw avontuur.

Na een nacht in een prima bed in Entebbe en een heerlijk ontbijt van bananenpannenkoek en fruit zijn zijn we vanochtend vroeg op pad gegaan. Het weerzien met Wilson was erg fijn, alsof we elkaar gisteren nog gesproken hebben. Een warm welkom!

Eerst even pinnen, waarbij we de pinautomaat goed leeggehaald hebben waardoor ze bijgevuld moesten worden, en daarna op weg naar Kasese. Met de nieuwe bus van Wilson. Een mooi busje met veel ruimte.

Kort samengevat, de weg was lang, stoffig en mooi!

De eerste stop was bij de evenaar. Die loopt dwars door een café, over de weg en zo het hele land door. Erg leuk om te zien. Vooral ook het experiment met het draaiende bloemetje. Water dat door een putje wegloopt op het zuidelijk halfrond draait met de klok mee, op het noordelijk halfrond tegen de klok in. En precies op de evenaar, draait het water niet. Door er een bloemetje in te leggen was dat goed te zien. En dat terwijl de bakken maar een paar meter uit elkaar stonden. Erg leuk!

De volgende stop was om een rolex te halen. Een soort pannenkoekje met ei en tomaat. Superlekker!!!!!!!! Onderweg heerlijk van gesmuld.

Niet veel later namen we een afrit naar een zandweg, richting een nationaal park. Dat park stond niet op de planning, maar het is één van de drie parken waar zebra's leven. En blijkbaar zijn die ook vaak al te zien zonder het park in te hoeven. En ja hoor, we hadden geluk. Ruim voor de ingang van het park kwamen we een kudde zebra's tegen. Die stonden samen met een kudde koeien een beetje te niksen. Mooie dieren en ik heb dus al op dag 1 foto's gemaakt van dieren die ik nog niet eerder in het wild heb gezien.

Onderweg ben ik nog regelmatig in slaap gevallen. De lange vlucht en korte nacht hadden daar veel invloed op. Gelukkig zijn de wegen niet overal even goed begaanbaar en ben ik dus ook vaak wakker geworden om even rond te kijken. Heerlijk om hier te zijn! Het weer, de mensen, het landschap, het is allemaal even geweldig.
En het reisgezelschap is ook erg leuk.
Dick is mee, de voorzitter van Stichting Amuria. Hij weet onwijs veel en vertelt ons vanalles.
Karin is voor het eerst in Afrika en geniet volop. Veel lachen!
Michelle is ook mijn kamergenoot. We blijven beiden 4 weken en daarna gaat zij nog een gave rondreis door meer Afrikaanse landen maken.
Het is erg gezellig onderweg!

Na lang rijden over hobbelige wegen kwamen we in de buurt van Kasese. Daar zouden we overnachten om morgen naar Queen Elizabeth National Park te gaan.
Daarvoor moesten we al een stuk door het park. Vlak ervoor waren we op een berg en zijn we even gestopt om van het uitzicht te genieten. Ik vond dat ik al een olifant kon zien staan achter een boom......
Niet veel later...........

Stond er een olifant naast de weg. Een mannetje, in zijn eentje. Auto's en vrachtauto's stoppen dan want de dieren hebben voorrang en kunnen natuurlijk gevaarlijk zijn. Deze olifant leek ervan te genieten want hij ging geen kant op. Voor ons een geluk want er was uitgebreid de tijd om foto's te maken. Mooie, indrukwekkende beesten!

Iets verderop zat een aantal bavianen te wachten op toeristen die hun wat lekkers zouden toewerpen. Dat hadden we niet bij ons maar gelukkig wilden ze toch even poseren voor een foto.

Rond 18.00 uur bereikten we eindelijk het hotel. Een reis van 10 uur is best lang, dus ik was blij het hotel te zien. Het is uiteraard wel in Afrika dus de douche is gewoon middenin de badkamer. Geen douchegordijn en geen stang om de douche op te hangen. Dus de wc heeft gewoon meegedoucht. Warm water was afwezig en de straal was zo zacht dat ik het knap van mezelf vind dat ik alle shampoo ook weer uit mijn haar heb gekregen.

Het eten was beter. Een lekkere fish stew van tilapia. Altijd fijn als de kop er nog gewoon aan zit. Het oogje heb ik maar niet opgegeten.

En nu vroeg naar bed. Morgen om 6 uur aan het ontbijt en dan een safari in het Queen Elizabeth National Park en een boottocht. Hopelijk met leeuwen, kraanvogels, luipaarden en alle andere mooie dieren.

Welterusten en tot morgen!

Marina

Klinkt goed allemaal! Ik geniet van je verhaal! Veel plezier in het Queen Elizabeth National Park!