Verslag dag 20; Murchison Falls; Chimpansees en boottocht

Pfoe, om 5.45 opstaan in je vakantie is best een opgave, maar je moet er iets voor over hebben om de prachtige flora en fauna te kunnen bewonderen.
Alles in het hotel was nog donker maar gelukkig kwam al snel iemand het ontbijt in orde maken. Wilson arriveerde ook en schoof aan.
Snel uitchecken en onderweg naar Murchison Falls national parc om op tijd te zijn voor de briefing van de chimp tracking. Ik was de enige en omdat ik in de middag een boottocht over de Nijl zou maken werd besloten dat ik samen met een gids en met Wilson het regenwoud in zou gaan. Er zou nog wel een groep komen maar daar hebben we niet op gewacht.
Na 3 stappen in het regenwoud zie je alleen nog maar woud om je heen, geen spoortje van de bewoonde wereld.
Na ongeveer een uur lopen zagen we de eerste chimpansee hoog in een boom. Erg cool om een chimpansee in de natuurlijke omgeving te zien. Geen hek, geen muur, geen ramen. Gewoon zoals de chimpansees leven. Ze worden ook niet gevoerd of op andere wijze verzorgd. De natuur gaat haar gang en ik heb geleerd dat zieke chimpansees medicijnen in de natuur vinden zoals bepaalde boomschors.
In ongeveer een uur hebben we best wat chimpansees gezien. In de bomen, etend, rustend, slingerend. Eén chimpansee maakte een nest om te kunnen rusten. Ook liep er een chimpansee op ongeveer 10 meter voorbij. Supercool. Heb geprobeerd een filmpje te maken maar weet niet of de chimpansee goed te zien is.
De gids vertelde dat de chimpansees onderweg leken te zijn naar een weg. Als ze deze zouden oversteken, zou het erg moeilijk zijn om ze te volgen want er is geen pad in dat stuk van de bush. Gelukkig hebben we dus niet op de groep gewacht want dan had ik misschien geen apen gezien.
De bush klinkt een beetje hetzelfde als Burger's Bush in Arnhem en het ruikt soms ook hetzelfde. Maar hier geen rennende kinderen of luid pratende volwassenen. Behalve de gids en eventueel een groep kom je niemand tegen. Knap hoe de gids de weg weet in dit enorme woud!

Na de tracking reden we door naar de Red Chili Lodge waar ik vanavond zal slapen. Onderweg kwamen we megaveel bavianen tegen en een paar neushoornvogels. Tof om ze gewoon op de weg te zien zitten.
Bij Red Chili komen ook regelmatig bavianen en het schijnen goede dieven te zijn, dus niks laten slingeren. Ook moet er een familie zwijnen zijn en komen er 's nachts Nijlpaarden om het gras te eten. Hopelijk ga ik het allemaal meemaken.

Eerst nog de boottocht op de Nijl. Wilson adviseerde me om aan de linkerkant te gaan zitten en dat was een heel goed advies. De nijlpaarden bleken niet ver weg en ook niet weinig. Over staken bulten boven het water uit, allemaal nijlpaarden. Overdag blijven ze veel in het water omdat ze anders uitdrogen. Vandaar dat ze 's nachts gaan grazen.
Kort erna was een krokodil in het gras aan het vechten om zich om te kunnen draaien en het water in te gaan. Het was een flinke krokodil!
Over de brede Nijl voeren we langs mooie landschappen. In de verte heb ik nog giraffen gespot maar hopelijk zie ik ze morgen van dichterbij.
Nog verder weg liep een kleine kudde olifanten, bijna te ver om te kunnen zien. Maar iets verder begon een boom die half in het water stond opeens heftig te schudden. En daar stond een olifant. Op nog geen 10 meter van de boot. Supergaaf. De olifant bleef rustig staan eten, trok zich niets van ons aan.
Daarna zagen we nog een lid van the big five: de buffel. Ik snap niet heel goed waarom deze dieren bij the big five horen, ze zijn leuk om te zien maar ik was er niet van onder indruk zoals bij de olifanten wel het geval was. Maar toch, ik heb er al 2 gespot.
De rest van de tocht richting de Murchison Falls verliep rustig, vooral veel mooie natuur.
Vlak voor de watervallen zag ik nog 2 krokodillen. Het zijn volgens mij geen heel intelligente beesten. Ze liggen namelijk vaak met hun bek open om warmte af te kunnen voeren. Oftewel, als ze dat doen, hebben ze het erg warm. Maar waarom ze dan in de zon gaan liggen terwijl een meter verderop voldoende schaduw is?????
De watervallen zelf zijn indrukwekkend. Enorm gebulder en geraad van demega hoeveelheid water die erlangs wil. Aangezien het water er 3 maanden over doet om de hele Nijl af te leggen, was dit misschien het water dat ik in Jinja bij de oorsprong van de Nijl heb gezien.

We konden niet heel dichtbij komen vanwege de stroming maar morgen ga ik naar de top van de watervallen en volgens mij wordt ook dat weer een gave excursies.

Op de terugweg bleek de olifant nog steeds in het water te staan. Nu was er een klein olifantje bij, erg schattig.

Vanavond slaap ik in een banda. Het is hier een soort campingterrein met een paar hutjes, tenten en ruimte om je eigen tent op te zetten. Ik slaap in een hutje.

Er zijn hier bijna alleen blanken. Volgens mij vooral uit Groot Brittannië. Heel maf na bijna 3 weken in Oeganda en nu nog steeds in Oeganda. Er is weinig Oegandees aan. En stiekem stoor ik me soms een beetje als ik toeristen in hotpants of hele korte rokjes zie. Dat het hier lastig is om een rok aan te hebben zal iedereen snappen. Maar verdiep je dan wel een beetje in de cultuur zodat je weet dat blote knieën hier niet gewenst zijn.
Gelukkig ben ik hier voor de natuur en niet voor andere toeristen. En er valt nog genoeg moois te zien in dit park.
Morgen een game drive en daarna naar top of the falls. Dan terug naar Masindi om de dag erna de reis richting Entebbe in te zetten.
Time flies too fast when you're having fun!

Liefs

Ps. De zwijnenfamilie is al gearriveerd op het terrein.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!