Verslag dag 15; Soroti; Little Apostles

Wat een mooie dag weer vandaag.
Zodra ik op school kwam, heb ik de boeken overhandigd aan de docent Engels. Hij was door het dolle heen en huilde bijna van blijdschap. Ze willen me het liefst niet meer terug naar Nederland laten gaan. Vanochtend ben ik gestart met het bekijken van een les wiskunde. Deze ging over het interpreteren van tijdschema's, ook over een vluchtschema. Ik werd uitgenodigd om te vertellen hoe het in zijn werk gaat als je gaat vliegen. Dat vonden de leerlingen en de docent erg interessant. De les duurde in totaal ongeveer 3 uur dus na mijn verhaal was het hoog tijd voor een pauze. Ik kreeg opnieuw een chapati en heb de porridge afgeslagen. Ze proppen me hier helemaal vol haha.
Daarna lesgegeven aan p7 met gebruik van de nieuwe boeken. De leerlingen vonden het erg leuk en de snelle leerlingen vroegen of ze al aan de volgende opdracht mochten beginnen. Ze vinden het super dat ze nu door een boek kunnen bladeren. Erg leuk om zo les te geven!

Tijdens de lunch heb ik Ivan mee naar de stad genomen om spullen voor het hostel en voor school te halen. De docenten liepen mee naar de weg om een boda boda te instrueren over de prijs en om voorzichtig te rijden. En we hadden een top chauffeur. We hebben eerst suiker en toiletpapier gehaald. Ivan wilde ook heel graag een tas en schoenen dus bracht de boda chauffeur ons naar een andere winkel waar hij Ivan hielp om goede schoenen te vinden.
Wat een trotse jongen, al helemaal toen hij ook een mooie rugzak vond.
Op school trok hij meteen zijn schoenen aan voor een foto. Wat zag hij er goed uit! Een hele verandering tov 2 dagen geleden. Ik heb er alle vertrouwen in dat deze jongen een mooie toekomst te gemoet gaat en ik zal hem helpen waar ik kan.

Eenmaal terug kregen we lunch, posho met bonen. En voor mij, een vork. Werkelijk alles wordt gedaan om mij op mijn gemak te laten voelen. Ik blijf ze zeggen dat het echt niet hoeft, wat goed genoeg is voor hen is ook goed genoeg voor mij, maar ze willen erg graag heel goed voor hun gast zorgen.

Na de lunch weer naar p6, een les Engels van Martin. Aan het eind van de les heb ik nog wat vragen over Nederland beantwoord maar de meeste leerlingen wilden de vragen in de brieven aan Nederlandse leerlingen stellen. Ze zijn echt heel enthousiast over de brieven en doen ontzettend hun best om een mooie brief te schrijven. Kinderen uit lagere klassen vragen ook of ze brieven mogen schrijven. Dus na de vakantie heb ik ook brieven voor leerlingen die dit keer geen brief hebben geschreven. En in november kunnen reacties naar Oeganda gestuurd worden via Stichting Amuria. Een mooie kans voor alle kinderen om over een andere cultuur te leren en om te oefenen met het schrijven in het Engels.

Na de les ontkwam ik niet meer aan iets wat ik tot nu toe succesvol heb vermeden. Ik moest ontzettend nodig naar de wc. Er werd een wc-rol voor me gezocht en Martin liep mee naar de wc. Een hutje met een deur en met een gat in de grond. Oooooh help!
Hurken en gaan met die banaan. Wat een ervaring. Dit noemen ze een pit-latrine. Als deze vol is gooien ze 'm dicht met zand en graven een nieuwe.
Niet helemaal mijn favoriete onderdeel van de reis haha.

Na de lessen ben ik met Pastor Joseph naar de stad gegaan, een paar boodschappen doen. Ook zijn we weer langs de boekwinkel gegaan en heb ik nog een paar boeken gekocht voor Engels. Als docent Engels geef ik natuurlijk prioriteit aan dat vak en volgens mij is het aanschaffen van boeken een mooie stap in het verbeteren van de lessen en de resultaten. De docent hoeft niet meer alle oefeningen en citaten op het bord te schrijven maar kan leerlingen de stof over laten schrijven uit het boek (er zijn niet genoeg boeken voor iedere leerling dus de boeken blijven op school. Leerlingen leren uit hun schrift ). Terwijl de leerlingen schrijven kan de docent in de gaten houden hoe de leerlingen presteren en hen individueel helpen, iets wat ze hier graag willen maar waar vaak geen tijd voor is.
De eigenaar van de boekwinkel was zo geweldig om korting te geven. Alles voor de toekomst van de kinderen.

Nu ga ik even eten en dan lekker relaxen. Morgen een lange dag op school, ik kijk er nu al maar uit om nog meer brieven te ontvangen en om de boeken te geven.

Slaap lekker voor straks en tot morgen.

Liefs!

Reacties

Reacties

Simone

Kan ik alsnog nu een bedrag sponsoren voor boeken ?..

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!