Verslag dag 7; Amuria en Olila High School

WAUW! Gisteren was al een fantastische dag met het lesgeven maar vandaag was toch wel het toppunt. Na lang wachten (This is Africa, de gehuurde auto was aan iemand anderd uitgeleend en die kwam maar niet terug) kwam Pastor Joseph me ophalen om terug te gaan naar de Olungura basisschool in Amuria. Ik wilde namelijk graag zelf de gedoneerde schoolspullen en het speelgoed geven. De staf van de Olungura school wist niet van ons bezoek en ze waren erg blij om me weer te zien. Samen met de head teacher en Pastor Joseph ben ik alle klassen langsgegaan om de leerlingen gedag te zeggen. De klassen zijn hier gelukkig een stuk kleiner maar helaas zijn de gebouwen niet groot genoeg om alle klassen te huisvesten. Groep 1 en 2 kregen les in de schaduw onder een boom.

Er zijn veel leuke foto's gemaakt. Bij groep 1 zag ik een bord staan met de getallen 1 tot 6 en daarachter de getallen uitgeschreven. Kinderen moeten dan het juiste woord bij het juiste getal zetten. Ik dacht ze even te overhoren en vond het al erg knap dat ze alles goed hadden. Maar toen bleken ze nog slimmer te zijn want de kleine kinderen konden al tot 50 tellen in het Engels.

Wat ik ook mooi vond om te zien was dat er een jongetje met een verminkt gezicht in de groep zat. In veel landen worden mensen die afwijkend zijn anders behandeld maar dit jongetje hoorde er helemaal bij. Mooi!

Vervolgens heb ik de headteacher een tas met pennen, potloden, gummen en puntenslijpers gegeven. Ze was hier superblij mee. En ze werd nog blijer toen ze een stapel schriften kreeg. En ze wist niet meer waar ze moest kijken toen ik ballen, springtouwen en frisbees uit de tas haalde. De head teacher sprak namens de hele school toen ze zei hoe dankbaar ze de mensen in Nederland is voor deze geweldige donatie. Ze zal ervoor zorgen dat de spullen bij de kinderen terecht komen die het het hardst nodig hebben.

Pastor Joseph en ik gingen terug naar p6 en p7 (de laatste 2 groepen van de basisschool hier) en stelden een paar vragen. Leerlingen die de antwoorden wisten kregen van mij een pen. De andere leerlingen zullen een pen van de head teacher krijgen.

Daarna was het pauze en hebben Pastor Joseph en ik het frisbee spel uitgelegd. Aangezien bijna de hele school mee wilde doen, besloten we om alleen over te gooien en de groep die de meeste frisbees kon vangen was de winnaar. Het beeld van de uitbundige en enthousiaste kinderen zal niet meer van mijn netvlies verdwijnen. De kinderen waren weer kind. Heel serieus tijdens de les en heerlijk kind tijdens de pauze. Dat was echt genieten.

Helaas moesten we wel weer gaan want ik zou weer lesgeven op Olila High School. Toen ik afscheid nam wilden zoveel mogelijk jonge kinderen mijn hand aanraken. De hand van een Mzungo aangeraakt, dat vonden ze helemaal geweldig. Een hele bijzondere ervaring. Vervolgens renden ze met de auto mee om mij nog wat langer te kunnen zien en toen Pastor even stopte, sprongen ze allemaal achterop om mee te liften.

Het doel om kinderen een lach op hun gezicht te geven is meer dan geslaagd! Bedankt aan iedereen die hieraan mee geholpen heeft. Ik kan niet beschrijven wat voor gevoel deze ervaring me geeft. Ik voel me een rijk mens door alles wat deze kinderen mij geven.

Terug in het hotel moesten we snel lunchen om op tijd op school te zijn. Dat lukte allemaal precies. Vandaag zou ik lesgeven aan een meisjesklas. Dezelfde les die ik gisteren ook gegeven heb maar dan aan een andere klas. De meiden in deze klas zijn erg pienter en we hadden dan ook veel tijd over waarin de leerlingen vragen mochten stellen over Nederland. Het was superleuk! Vragen over het klimaat, over onderwijs, over de economie en veel over huisdieren. Huisdieren kennen ze amper in Oeganda. Een enkele persoon heeft een hond die meer als waakhond dient maar die leeft gewoon buiten op het erf. Dat wij honden en katten houden vinden ze best gek. En ze griezelden toen ik vertelde dat sommige mensen slangen, spinnen en hagedissen als huisdier hebben haha. Het was een hele leuke les met hele enthousiaste meiden. De leerlingen hier zijn erg gedisciplineerd en dat maakt het lesgeven aan meer dan 100 leerlingen tegelijk best goed te doen. Ook is er 1 leerling verantwoordelijk voor het uitvegen van het bord. Ook tijdens de les. Ik veeg toch telkens automatisch zelf het bord schoon.

Na de les hebben we mijn rooster voor donderdag en vrijdag bekeken. Donderdag geef ik 2 halve lessen en kijk daarna hoe een reguliere les eruit ziet. Vrijdag ga ik bij verschillende lessen kijken. Ik heb namelijk nog geen idee hoe er les gegeven wordt hier want tot nu toe heb ik alleenzelf lesgegeven en nog niet geobserveerd.

Deze avond heb ik niets. Ook wel even lekker na het volle programma en de vele ervaringen en indrukken van de afgelopen week.

De staf in het hotel leert me iedere dag nieuwe woorden en het is grappig om te zien hoe verrast mensen zijn als ik ze in het Teso begroet. Teso is de taal die in deze regio gesproken wordt. Ik kan nu zelfs mijn kamersleutel vragen in het Teso. Ik ga dat hier niet opschrijven want ik schrijf alles zo fonetisch mogelijk op. Hopelijk kan ik eind volgende week een gesprekje voeren in het Teso.

Nou, ik ga even flink nagenieten van deze topdag. Morgen weer een nieuw verslag. En alvast fantaseren over hoe mijn fotoboek van deze reis eruit gaat zien. Misschien heb ik aan één boek niet voldoende.

Liefs!

Reacties

Reacties

Roeleke

Wat een fantastische dag!! Geniet even van je rust vanavond. Eyalama-noi

Marina

Oh wat leuk en indrukwekkend! En lesgeven aan 100 kinderen tegelijk! WoW wat een ervaringen. Mooi dat je zelf de verzamelde spullen mocht uitdelen of doorgeven! Dat is idd een fantastische dag, lijkt me zo! Ja nu thuis komt de site zo op mijn iPad.

Sharon

Weer een mooi verslag om te lezen.
Heel veel succes wederom.

Liefs mij

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!