verslag dag 6; Soroti; Olila High School

Wauw, in één woord, wauw!
Vanochtend vroeg werd ik al opgehaald door Pastor Joseph. Hij bracht mij naar Olila High School, waar we eerst een poos hebben gewacht op Charles, de docent Engels die deze week mijn mentor is. Na kennis gemaakt te hebben met verschillende mensen ging Pastor Joseph weer weg en ging ik het rooster bekijken. Vandaag kon ik bij twee eerstejaars klassen kijken. Er zijn 4 klassen in jaar 1. North, east, west en south. 1 groep is voor de meisjes die boarden op de school (slapen en eten in gebouwen op het terrein ), 1 groep voor jongens die boarden, 1 groep voor 'day' meisjes (gaan na school naar huis) en 1 voor 'day' jongens.
Ik ben in een jongens en een meisjes klas geweest. Ik dacht dat ik alleen ging kijken maar ik mocht meteen al lesgeven! Een les duurt 80 minuten en ik heb 'some/any' en 'much/many' uitgelegd.
De meisjesklas bestaat uit meer dan 100 leerlingen! Ze vonden het erg leuk dat ik les kwam geven en deden erg goed hun best.
Ik genoot!
Daarna de jongensklas. Die werden eerst toegesproken dat ze mij zouden laten zien hoe gedisciplineerd ze zijn. En dat heb ik gemerkt. Ook hier veel enthousiasme van de kinderen. En als ik een vraag stelde, stonden de leerlingen op voordat ze antwoord gaven. Aan het eind van de les was er nog tijd over en wilden ze vanalles weten over Nederland. Het klimaat vinden ze hier erg interessant. Ze snappen niet dat wij niet doodvriezen in de winter en dat mensen winter leuk vinden, hahaha.
Hierna was het pauze. Ik kreeg thee en 2 hapjes. Geen idee wat precies maar het was lekker. Ook hier waren de mensen stomverbaasd dat ik geen suiker in de thee doe.

Na de thee kwam Pastor Joseph toevallig langs en aangezien mijn lessen er voor vandaag op zaten, bracht hij me terug naar het hotel. Maar dat was niet voordat ik werd uitgenodigd voor de assembly. Dat is iedere maandag direct na de lessen. De leerlingen verzamelen onder de boom en worden toegesproken door de staff.

In de middag ben ik achterop een boda boda gestapt richting de stad. Hier heb ik langs de winkels geslenterd en een rok besteld. Zo'n echte Afrikaanse met felle kleuren. Volgende week is ie klaar. Ben benieuwd. Ook werd ik een winkel ingetrokken door een vrouw toen ik zei dat ik uit Nederland kom. Ze heeft Nederlandse vrienden en wilde kletsen haha.
Natuurlijk heb ik ook weer een lekkere rolex gehaald en daarna weer op de boda boda naar het hotel.

Terug naar Olila High School heb ik lopend gedaan. Ik liep maar een heel klein beetje om, best knap van mij.
Ik had Charles snel gevonden en leerlingen verzamelden al onder de boom. Ik dacht achteraan te gaan staan maar ze hadden al een stoel voor mij gereserveerd op de eerste rij, naast de head teacher. De leerlingen werden eerst toegesproken door de klassenoudsten en daarna door verschillende stafleden. Er werd gesproken over hygiëne, discipline, schoolregels en het belang van het betalen van het schoolgeld. Ik werd door iedereen bedankt voor mijn komst en hoe bijzonder ze het vinden dat ik er ben. Ik ben de eerste blanke docent op deze school en blijkbaar dromen sommigen ervan om les te krijgen van een blanke. Toen er gezegd werd dat ik alleen in klas 1 lesgeef deze week, riepen verschillende leerlingen "en wij dan?!". Erg lief.
Ik heb ook de leerlingen toegesproken. Gezegd dat ik erg blij ben dat ik bij hun mag zijn en van hun mag leren. Dat het fijn is om te zien dat zoveel kinderen naar deze school gaan en dat ze hard moeten werken en hun dromen moeten najagen.
Hierna was de assembly afgelopen. De 'day' leerlingen die er nog waren vertrokken naar huis en de 'boarding'leerlingen maakten zich klaar voor het eten.

Ik ontmoette 12 leerlingen die naar Olila High School kunnen dankzij de sponsoring van Stichting Amuria. Nederlanders kunnen een leerling sponsoren zodat deze naar de middelbare school kan. Iets wat lang niet iedereen kan betalen hier.
De kinderen doen erg hun best en zijn erg dankbaar voor de sponsoring.
Ieder kind heeft een setje met een schrift, pen, potlood, gum en puntenslijper gekregen. Hier waren ze erg blij mee. Namens deze kinderen erg bedankt aan alle mensen die hebben geholpen om deze cadeautjes te kunnen geven!!!!!!
Mooi om te zien hoe een klein gebaar voor ons een grote betekenis heeft hier.

Hierna raakte ik aan de klets met 3 docenten die alles wilden weten van het Nederlandse onderwijs. Erg leuk en gezellig. En toen begon het donker te worden. We hadden nog uren door kunnen praten maar het was echt tijd om terug naar het hotel te gaan. Er werd een boda boda geregeld en binnen no-time was ik weer in het hotel.

Internet doet vandaag een beetje gek. Ik heb wel wifi verbinding maar geen internet. Dus ben ik gaan eten en post dit later.
Helaas ben ik vergeten de boiler aan te zetten maar een lauwe douche vind ik vandaag helemaal prima.

Morgenochtend ga ik terug naar Amuria. Ik ga hen een groot deel van de donaties brengen. De mensen daar zijn echt arm. En nu de regen uitblijft, drogen veel gewassen uit en dat heeft grote gevolgen voor alle gezinnen in dit gebied.
Ik hoop hen, met alle medewerking van jullie, iets fijns te kunnen brengen.
In de middag ga ik weer naar Olila High School voor een les aan een andere klas eerstejaars.

Ik moet er niet aan denken dat ik eind deze week alweer afscheid moet nemen van deze fantastische school. Het is bijzonder wat ze voor elkaar krijgen met de weinige middelen die ze hebben. Ze dromen van kleinere klassen, meer boeken en andere faciliteiten maar ondertussen dealen ze met de werkelijkheid en werken ze hard om de leerlingen op te laten groeien tot fijne volwassenen.

Slaap lekker en tot morgen!

Liefs

Reacties

Reacties

Sharon

Wow wat super mooi om te lezen.
Fijn om te ervaren dat kleine dingen erg betekenisvol
Kunnen zijn voor mensen.
Heel veel succes morgen.
Ik snap dat ze heel blij met je zijn.

Veel liefs mij

Marina

Wat een wereld van verschil. Om stil van te worden.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!