verslag dag 2; Jinja en Mbale

Gisteravond ben ik in het restaurants van het hotel gaan eten. Helaas waren de tafeltjes met uitzicht over de Nijl al bezet. Niet dat er veel te zien was, het was namelijk al aardig donker.

Vanochtend bij het ontbijt had ik meer geluk. Het terras was leeg dus ik heb volop kunnen genieten van het uitzicht en het ontbijt. Bij het uitchecken wilde ik fooi geven maar de mevrouw van de financiën snapte er niets van en ook haar collega's keken mij gek aan. Toen ik extra geld gaf was de vrouw zo blij en trots dat ze ermee begon te zwaaien naar haar collega's. Ik denk niet dat ik deze ervaring ooit zal vergeten.

Wilson kwam mij weer ophalen en stelde mij voor aan Andrew, de gids voor de boottocht. In 2 uur hebben we langs de oevers van de Nijl gevaren, talloze mooie vogels gezien, een otter gespot en hagedissen gevonden. Hopelijk zijn de foto's goed gelukt.

Toen we bij de oorsprong van de Nijl kwamen, vond de batterij van mijn camera dat het wel lang genoeg geduurd had. Daar heb ik dus helaas geen foto's van. ...

Andrew heeft erg veel verteld over de Nijl. Het punt waarop het water uit de bron komt en zich mengt met het water van het Victoria Meer is het beginpunt van de Nijl. Door de stromingen kun je een leeg flesje in het water gooien en dat zal daar rondjes blijven draaien. Water doet er 3 maanden over om de 6400km lange Nijl door te stromen. Een zeer indrukwekkend stuk natuur.

Tijdens een korte pauze hebben we een Nile Special bier gedronken. Erg lekker! Kort daarna hebben we een kleine reptielen dierentuin bezocht. Slangen, hagedissen, schildpadden en een krokodil. De krokodil ziet er erg rustig en relaxed uit maar zodra Andrew hem zachtjes met eenbananen tak prikte, was het dier supersnel. Bijzonder om van zo dichtbij te zien.

Op de terugweg kwamen we langs kleine kraampjes met crafts. Hier heb ik een djembee en een sjaal gekocht en heb zelfs wat kunnen afdingen.

Andrew bracht me naar het winkeltje van Wilson waar ik Wilson's vrouw en jongste dochter Princess heb ontmoet. Erg lieve mensen en een ontzettend lief kindje! Wilson arriveerde ook en nadat ik wat drinken in zijn winkeltje had gekocht was het tijd om weer te vertrekken. Ik stapte weer bij Wilson in de auto en de reis ging verder naar Mbale.

Onderweg zijn we langs veel dorpjes gekomen. Als je daar stopt met de auto komen mensen op je af rennen om je eten en drinken te verkopen. Dit zag ik regelmatig gebeuren bij taxi-busjes. Zelf zijn we niet gestopt. Moe van alle indrukken heb ik nog even mijn ogen dicht gedaan.

Het beeld is tot nu toe overal vergelijkbaar. Mensen die langs de weg lopen of fietsen, ook als de auto's langsrazen. Fietsen volgeladen met bananen of hout. Scholen waar kinderen op een groot veld aan het spelenzijn, in school uniform. Koeien en geiten aan het grazen. En wat opvalt is dat iedereen buiten is. Aan het werk, aan het wandelen, aan het spelen of aan het relaxen. Iedereen is buiten.

Intussen was ik weer wakker en reden we Mbale in. Wilson stopte om langs de weg een rolex te halen. Een rolex is een soort pannenkoek met tomaat en ui en ei. Erg lekker! De jongen die aan het koken was wilde niet dat ik foto's maakte. Misschien lukt dat nog bij een ander rolex tentje en anders zullen jullie op mijn verhaal af moeten gaan.

En nu zit ik in een hotel aan de voet van Mount Elgon. Een luxe hotel met zwembad en uitzicht op Mount Elgon. Het is best gek om deze luxe te hebben na alles wat ik de afgelopen dagen heb gezien en gehoord en wat nog komen gaat. Maar voor nu probeer ik ervan te genieten. Morgen ga ik naarde Sipi Falls en daarna naar Soroti. Dan ben ik op de plek waar ik voor kom. Ben heel erg benieuwd. Heb er erg veel zin in.

Nu nog even relaxen en uitrusten aan het zwembad. Hopelijk morgen weer een nieuw verhaal.

Tot snel!

Liefs!

Reacties

Reacties

opbr

Top verhaal weer! Ben benieuwd wat je morgen gaat beleven...

Marina

Gaaf om zo de natuur te leren kennen! Even snapte ik niets van Rolex. hihi. Lijkt me de mooiste Rolex.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!