verslag dag 1; Entebbe, Kampala en Jinja

Na heerlijk geslapen te hebben in een supergroot bed, heb ik lekker ontbeten met eenbananen pannenkoek en fruit. Terwijl ik zat te eten kwam Wilson, mijn gids en chauffeur.

De eerste stop onderweg was bij de bank. Na diverse keren pinnen was ik een paar miljoen rijker. Helaas hebben Oegandese shilling een andere waarde dan de euro maar het voelt toch wel stoer als je portemonnee niet meer dicht kan door al het briefgeld. Na het geld halen zijn Wilson en ik een paar reserveringen op gaan halen voor excursies die aan het eind van de reis gepland staan.

Vervolgens gingen we naar de Botanical Gardens in Kampala. Een groot gebied met bomen uit Afrika, Azië en Australië. De gids wist erg veel te vertellen over de oorsprong van de bomen en het nut ervan. Veel bomen kunnen gebruikt worden als natuurlijk medicijn. Ook hebben we grote spinnen, aapjes en het Victoria Meer gezien. De bomen, planten en dieren worden niet extra verzorgd. De natuur mag haar gang gaan. De apen moeten zelf eten zoeken en bij droogte wordt er niet extra gesproeid of zo. Een erg mooi stuk zeldzame natuur!

De.volgende stop was bij een koffie bar in Kampala. Na een lekkere ijskoffie zijn we nog even door de supermarkt gelopen en daarna weer verder naar Jinja.

Vlak buiten Kampala zijn we gestopt voor de lunch. Die bestond uit Yams, bananenpuree en iets wits waarvan ik de naam niet weet. Niet mijn favoriete eten maar wel echt Oegandees.

Even geleden heeft Wilson mij afgezet bij hotel Paradise. Een prima hotel.

Ik ben achterop een boda boda (brommer) gestapt om naar het centrum van Jinja te gaan. Best spannend om dat in mijn eentje te doen maar de Oegandezen zijn erg vriendelijk. Ik heb op een markt rondgelopen. Dat was wel heftig om te zien. Kleine plekken die uitpuilen met groente, fruit en kleren. Mensen die daar de hele dag zitten in de hoop iets te verkopen. Het was er vol en druk en de lucht was niet overal even aangenaam.

Ik ben buitenom terug gelopen, op zoek naar dezelfde jongen van de boda boda. Hij stond er niet meer en toen raakte ik aan de klets met een aantal jongens. Ze kenden Van Persie en Robben, haha. Na een poos gekletst te hebben en 1000x beloofd te hebben dat ik in Nederland over hen zou vertellen, lukte het om op zoek te gaan naar een andere boda boda die me terug zou brengen naar het hotel. Ik dacht er snel een gevonden te hebben maar ik kon niet zo goed uitleggen welk hotel. Bovendien wilde de man 2x zoveel geld. Gelukkig stond er opeens een man naast me die mij in het hotel gezien had en die in het hotel werkt. Hij wist de boda boda jongen uit te leggen waar ik heen moest en dat 1000 shilling een goed bedrag was.

En zo ben ik weer terug in het hotel. Ik ha hier straks wat eten en dan lekker op tijd naar bed. Morgen om 8.30 gaat de reis verder. De dag begint dan met een boottocht bij de oorsprong van de Nijl en daarna gaat de reis verder naar Mbale. Daar overnacht ik en dan zal ik weer proberen een verslag te schrijven van de dag.

Ik ga weer verder met genieten. Tot snel!

Reacties

Reacties

Roeleke

Ja, dat is best stoer. In je uppie met een boda naar town. Maar mooie eerste indrukken. Weet je wat dat betekent? Boda.... Officieel heet het boda-boda. Vrieger werden die brommertjes en motors ingezet op smokkelroutes om ongezien over grenzen te tuffen met smokkelwaar. Dat werd genoemd: from border to border- border-border- boda-boda....
Slaap lekker straks en geniet morgen

Henk ter Horst

Wat een geweldige indrukken en ervaringen al zo'n eerste dag! Veel plezier!!

Stefan????

Erg leuk om te lezen dat het daar super is! Veel plezier en geniet met volle teugen....maar dat zal wel lukken!! groetjes (nu nog uit Kroatie)

Opbr

Stefan

ow... emoji's doet het niet in de naambalk zie ik.... nouja...je kan me mijn blije hoofd wel voorstellen...

Marianne

Wat fijn dat je dit bijhoudt, blijven wij op de hoogte van al jouw indrukken en belevenissen. Geweldig om te lezen!
Ben benieuwd hoe het in Soroti is. Veel knuffels

Marina

Goh wat bijzonder. Wat een indrukken. Het is toch anders dan ik me voorstelde

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!