Van kliniek naar kliniek

Een dagje in de kliniek


Vanochtend begon met een bezoek aan de boekwinkel. Geheel in Afrikaanse stijl werden Michelle en ik een uur later dan afgesproken opgehaald.

John, de boekenman, was erg blij met onze komst en binnen enkele minuten waren er 3 man aan het werk om boeken voor ons uit te zoeken. Na ongeveer een uur waren er ruim 80 boeken uitgezocht. Dit zijn allemaal boeken die op de middelbare school gebruikt worden en die sponsorstudenten kunnen lenen voor hun studie. De boeken komen in het beheer van Stichting Amuria.

Er is nog geld over en deze week zullen we kijken welke boeken we nog meer kunnen kopen of dat we titels vaker aanschaffen. Een mooi project!


Daarna hebben we een meisje opgehaald bij haar school om haar naar een dokter te brengen. Dit meisje vertelde dat ze een half jaar geleden een tropische ziekte bleek te hebben maar dat zij geen behandeling had gehad. Dankzij een lieve donatie uit Nederland, kon Michelle dit meisje meenemen naar een dokter voor onderzoek en eventuele behandeling. Het meisje is hier erg blij mee.

Na een aantal testen moesten we wachten op de uitslag en zijn we in een restaurant gaan eten. Voor het meisje was het de eerste keer in haar leven dat ze in een restaurant kwam en wat heeft ze genoten. Lekker eten en drinken en daar zo lang mogelijk over doen zodat ze langer kon genieten. Daar smelt ik van.


Terug bij de kliniek bleek de ziekte nog niet genezen maar gelukkig was er geen sprake van nog een ziekte. Het meisje heeft medicatie gekregen en zal over een poosje opnieuw onderzocht worden en hopelijk beter zijn.


Nadat we haar teruggebracht hebben, zijn we nog even langs Little Apostles gegaan. Ik zou eigenlijk lesgeven maar doordat het bezoek aan de kliniek nogal lang duurde, was ik daar te laat voor. Erg jammer maar de gezondheid van kinderen gaat voor.


Daarna naar Olila om afscheid te nemen van de collega's en te informeren naar de gezondheid van een andere leerling. Ook heb ik al een aantal pakjes maandverband afgegeven met het uitdrukkelijke verzoek om die voorraad regelmatig aan te vullen en het maandverband alleen te geven aan meisjes die het echt niet kunnen betalen.

Het blijkt namelijk dat veel meisjes zelf geen maandverband kunnen kopen en dat ze het ook van niemand krijgen. Hierdoor kunnen en durven ze niet naar school of worden ze zelfs naar huis gestuurd. Dit kan natuurlijk niet!!!

Ik heb met de directeur en een vrouwelijke docent gepraat. Zij erkennen het probleem en willen graag helpen.

Via Facebook is nu een actie gestart. Een pakje maandverband kost hier €1,25. Hopelijk willen veel mensen wat bijdragen en kan ik zaterdag nog veel meer maandverband kopen zodat de meiden gewoon naar school kunnen!


Daarna sprak ik een docent over de gezondheid van een leerling. Helaas was dit geen goed nieuws. De jongen komt uit een gebroken gezin waar heel veel aan de hand is en waar amper geld is. Hij was voor onderzoek naar een kliniek geweest maar kon slechts enkele testen betalen. Zijn medisch dossier bleek meegenomen te zijn door zijn zus en het bleef onduidelijk wat hij precies heeft. Ik wil deze jongen heel graag helpen, hij heeft vorig jaar veel indruk op mij gemaakt. Daarom is er besloten dat ik samen met hem en de schoolverpleegster naar een kliniek zou gaan om gegevens te achterhalen en verder onderzoek te laten doen. Niet veel later zat ik dus opnieuw in een kliniek.

De verpleegsters herkenden de jongen maar konden niet veel informatie geven. Wel is duidelijk dat er sprake is van 2 ziektes en dat behandeling nodig zal zijn.

Morgenochtend hebben we een afspraak met een arts die deze jongen kent en ga ik niet weg voordat ik weet wat hij heeft en hoe hij behandeld kan worden.


Het blijft potverdrie zo oneerlijk. Zieke kinderen die geen behandeling krijgen waarmee ze prima genezen. Behandelingen die nog geen 25 euro kosten. Onbetaalbaar voor veel mensen hier.

Het raakt me enorm en ik ben echt dankbaar dat ik in de positie ben om mensen te kunnen helpen maar wat zou ik graag willen dat dit niet nodig is. Dat mensen gewoon een behandeling kunnen krijgen om gezond te worden, of daar in ieder geval voor kunnen betalen.


Het is hier mooi, heftig, intens en indrukwekkend. Ik geniet van de mooie dingen, voel me dankbaar dat ik kan helpen en zal me blijven inzetten om dat te kunnen blijven doen.


Zoals Dick en Roeleke altijd zeggen: "een druppel op de gloeiende plaat helpt wel."

Reacties

Reacties

Marina

Tjonge, nog veel druppels te gaan. Top aktie van de boeken en van het maandverband! Super!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!