TIA

TIA


This is Africa. En dat betekent veel. Vandaag is een goed voorbeeld van de Afrikaanse/Oegandese cultuur.


Eerst lekker uitslapen en daarna weer een heerlijk ontbijt met vers fruit en pannenkoeken. Zodra Michelle en ik de eetzaal inlopen, schiet er al iemand naar de keuken om pannenkoeken te laten bakken. Superlief!


Pastor Joseph zou mij naar Little Apostles brengen maar moest nog iets aan zijn auto laten repareren. Dus even wat contact en besloten om een boda te nemen........maar waar was mijn portemonnee? Niet in de tas.

Terug naar de kamer. Ook niet. Op het terras. Ook niet. Opnieuw de kamer. Ook niet. Totdat een schoonmaakster kwam en het kofferrekje mee wilde nemen. We trokken de dekens eruit en tadaaaa......mijn portemonnee. Ik had gisteren een deken op bed gelegd en daarna weer in het rekje.

Dit is ook een voorbeeld van TIA maar dan betekent het 'This is Annelies'.


Snel naar school en ik kon meteen voor de klas. De leerlingen hadden wat moeite met de voegwoorden dus die heb ik opnieuw behandeld. Ook heb ik ze verklapt dat ze deze stof volgend jaar op de middelbare school ook weer krijgen en ze daar dus lekker hoog op kunnen scoren. De les heb ik afgesloten met een challenge. Als de hele klas een oefening foutloos maakt, krijgen ze extra boeken voor Engels. Ik ben heel benieuwd, ze gingen erg fanatiek aan de slag en hadden zelfs liever dat wij (leraar Martin en ik) hun alleen lieten met de opdracht.


Bij de lunch zagen we dat er mensen van de overheid waren om alle kinderen te registreren. Het is een nieuwe regel dat alle kinderen vanaf 5 jaar geregistreerd moeten worden. Hiervoor moesten ook foto's gemaakt worden en dat kost tijd. Dus dan maar geen lessen meer want TIA. De optie om kinderen 1 voor 1 uit de les te halen vond men maar gek.


Dus besloot ik terug naar het hotel te gaan. Ik zou eigenlijk vanuit de basisschool naar de assembly van de middelbare school gaan maar nu zou ik ruim 1,5 uur moeten wachten en dat vond ik wel erg veel van het goede.


Om 16.40 vertrokken Michelle en ik samen met Pastor voor de assembly. Heel Afrikaans om niet op tijd te komen. Nog Afrikaanser is dat de school besloten heeft om de examens te vervroegen en dus was er geen assembly. Dit is pas kortgeleden besloten want vrijdag had ik nog afgesproken om naar de assembly te komen en zouden de examens pas aankomende vrijdag beginnen. Maar hey, TIA, haha.


Wat erg bijzonder was en wat me enorm raakte is een leerling die naar me toe kwam, ze wilde me iets vragen. Schorvoetend en mij niet aankijkend vroeg ze om maandverband. Deze meid heeft niet voldoende geld om maandverband te kopen.

Meteen op de terugweg naar het hotel zijn we gestopt om maandverband te kopen. Een pakje voor de bewuste leerling en een aantal pakjes om aan de school te geven. Ongelooflijk dat meiden hier geen maandverband kunnen kopen!

Dan drink ik wel een paar Nile Specials minder om deze meiden te kunnen helpen.


En zo werd ook vandaag weer een bijzondere dag. Roosters zijn er om omgegooid te worden, examens kun je te pas en te onpas geven en je wordt weer eens goed met je neus op de harde feiten gedrukt als zelfs basisbehoeften te duur zijn.


Morgen ga ik met Pastor en Michelle naar de boekwinkel en gaan we beginnen met het aanleggen van een bibliotheek voor sponsorkinderen. Dankzij de actie van Simone en haar turnsters kan ik veel schoolboeken kopen voor kinderen die op de middelbare school zitten. Deze komen in het beheer van Stichting Amuria zodat sponsorkinderen boeken kunnen lenen. Hopelijk is dat een goede bijdrage aan goede resultaten.

Een afsluitbare kast wordt gemaakt, Pastor heeft een timmerman gevonden die voor een acceptabel bedrag een kast gaat maken.

Een topproject en ik voel me vereerd dat ik dit mag uitvoeren.


Op naar de boekenwinkel!



Reacties

Reacties

Marina

Wat fijn dat je leerlingen zo kan helpen met voor ons gewone boodschappen. En wat gaaf om een bieb op re zetten:-)

Simone

Damn ben jij goed bezig . Dat maandverband is te debiel voor woorden kan ik daarin nog iets betekenen ?

Petra

Je bent zo op je plek daar! The right person on the right place...

Marianne en Hans

Ooit wel eens in de libelle o.i.d. over maandverband gelezen en dat daar acties voor zijn. Even googelen en ik kwam deze site tegen afripads.com

Succes wijfie

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!