Dag 31: Games Day!

De laatste dag in Soroti, morgen vertrek ik naar Jinja en van daaruit ga ik maandag naar Kampala en Entebbe om dan ‘s avonds op het vliegtuig naar Nederland te stappen.


De laatste dag betekent natuurlijk Games Day! Anderhalf jaar geleden hebben Pastor Joseph en ik elkaar uitgedaagd voor een hardloopwedstrijd. Vorig jaar had ik een blessure en moest ik afzeggen, maar dit jaar waren we er allebei klaar voor.

Eerst zijn we nog allerlei spullen gaan halen om de dag tot een succes te maken. Frisdrank, water, snoepjes en ingredienten voor pilau. Daar zijn we best een poosje mee bezig geweest maar dat was niet erg want tegen de tijd dat we op school kwamen, waren veel leerlingen al gearriveerd. (In de ochtend gingen we ook langs school en was er slechts een handjevol leerlingen. Veel leerlingen zijn al naar huis gegaan maar zijn ook weer teruggekomen voor vandaag)


Na een beker porridge kon de wedstrijd beginnen. We startten bij het gebouw waar de bovenbouw les heeft en zouden naar de kerk rennen, dat is zo’n 200 meter. Langs de hele route stonden leerlingen, mensen uit de gemeenschap en toevallige voorbijgangers. Onder luid gejuich zijn we gaan racen.

En de winnaar is........

Pastor Joseph!

Hij heeft overtuigend gewonnen. Volgend jaar neem ik revanche, haha.

We hebben ontzettend gelachen.

Daarna begonnen de voetbalwedstrijden. Meiden tegen elkaar, jongens tegen elkaar, kleine meisjes, kleine jongens. De ene wedstrijd was nog fanatieker dan de ander. Iedereen had plezier. De spelers hadden veel lol en de toeschouwers vermaakten zich ook uitstekend. Er kwamen steeds meer mensen. Oud-leerlingen, mensen uit de kerk, buren, ouders.

Zelf heb ik ook gevoetbald. De docenten wilden mij in het team en we speelden tegen leerlingen. Helaas heb ik mijn talent niet kunnen laten zien maar gelukkig lag het niet alleen aan mij dat we verloren. De kinderen zijn superfanatiek en sportief.

Na het voetballen was het tijd voor ‘dancing chairs’. Dit hebben de volwassenen gedaan terwijl ze keihard werden aangemoedigd door de kinderen. Dit blijft hilarisch. Beetje dansen en dan rennen naar een stoel. Ik heb ook een ronde gewonnen, haha.

Tot slot natuurlijk het touwtrekken zonder touw. Mannen tegen vrouwen. Een favoriet onderdeel van Games Day. Dit jaar hebben de vrouwen gewonnen. Het lukte ons om Edward over de streep te trekken. Zijn team liet hem los dus wonnen wij. De andere rondes schoten de handen telkens los tot uiteindelijk de mannen opgaven en wij vrouwen de overwinning binnen sleepten.


Na zoveel wedstrijden en activiteiten had iedereen wel flink trek. Rose Mary en haar team hadden heerlijke pilau gemaakt met aardappels en posho. Genieten! Flesje frisdrank erbij. Er was genoeg eten voor iedereen, zelfs voor een aantal mensen die niet bij de school of de kerk horen maar gewoon aan waren komen lopen. Fijn om te kunnen delen met iedereen.

Daarna de prijsuitreikingen. Ieder team won een kleine prijs. Zelf won ik een stroopwafel met ‘dancing chairs’.

Vervolgens kwam de taart met de tekst ‘We love you Annelies, Little Apostle’s p/n school’. Superlief! De taart is met iedereen gedeeld en ik kreeg een stuk mee.

Toen was het echt tijd om iedereen gedag te zeggen. Lief dat zoveel mensen waren gekomen om een leuke dag te hebben en om afscheid te nemen. Van Rose Mary kreeg ik nog een pot groundnutpaste (vertaald is dat pindasaus maar deze is absoluut niet te vergelijken met de pindasaus uit Nederland dus die vertaling vind ik niet kloppen), erg lief!


Terug in het hotel even opgefrist en al wat foto’s online kunnen zetten. Dat werd een paar keer onderbroken door stroomstoringen. Simon kwam nog even langs en ik heb hem wat boeken voor zijn school gegeven.

Daarna was het tijd om bij Pastor te gaan eten. Heerlijke kip, rijst, varkensvlees, aardappels en kool. En natuurlijk veel gezelligheid. Een fijne afsluiter van een fijne dag.


Morgen gaat de wekker al vroeg. Om 7 uur vertrekt de bus naar Jinja en deze rijdt wel op tijd weg. De koffers zijn al ingepakt. Het voelt nog helemaal niet alsof ik weer wegga maar dat zal morgen wel komen. Sarah, de dochter van Pastor, gaat met me mee. Zij reist daarna door naar Kampala, waar ze studeert. Het wordt een gezellige reis!

Nu nog even nagenieten van vandaag!

Reacties

Reacties

Marina

Op de foto’s was me plezier te zien en lees het ook hier. Leuk!
Goede reis en plezier!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!