Dag 27: Ivan’s home

Gisteren waren we relatief laat terug, vandaar nu pas het verslag.

Ik voelde me gisteren al een stuk beter gelukkig. In de ochtend ben ik even op school geweest maar nu er besloten is om toch woensdag pas te starten met de toetsen, was er weinig te doen. De leerlingen zijn de hele dag aan het leren en kunnen vragen stellen aan de docenten maar les wordt er niet gegeven. Zowel voor leerlingen als voor docenten zijn dit lange dagen, al zullen ze dat nooit laten merken en is iedereen gewoon aanwezig.

Zo kon ik op tijd weer weg om nog wat rust te pakken. Maar dat liep natuurlijk anders. Want Ivan en Simon waren onderweg naar Pastor’s huis. Ivan is mijn sponsorzoon en Simon is de sponsorzoon van mijn ouders (en dus mijn broertje, dat gaat hier heel makkelijk). Zij zitten beiden op Rhema High School en kregen vandaag vakantie. Ze gaan dan altijd eerst bij Pastor langs voordat ze naar huis gaan. Soms halen ze wat spullen op, soms alleen om te laten weten dat de periode is afgerond.

Nu kon ik beide jongens meenemen om wat nieuwe spullen voor ze te kopen. De jongens groeien goed dus een paar schoenen gaat amper een schooljaar mee. En waar Ivan vorig jaar nog erg verlegen was, kletste hij nu volop en hielp in de winkels ook met afdingen. Zo bleef er ook nog wat geld over voor een klein radiootje zodat hij thuis ook naar voetbalwedstrijden kan luisteren.


Simon vertelde nog even over een normale schooldag. De leerlingen staan om 3.30 op voor voorbereidingen (leren, bijles etc). Dan om 6 uur krijgen ze ochtendthee en daarna beginnen de lessen. Die duren tot 17.00 en dan gaan ze een uur sporten tot aan het avondeten. Na het eten hebben ze nog lessen en leertijd tot 22.00 wanneer ze naar bed gaan.

Ook op zaterdag staan ze supervroeg op want dan moet er ook schoongemaakt worden en ook dan wordt er verwacht dat de studenten aan het leren zijn. Op zondag is het iets relaxter, dat is namelijk de dag om naar de kerk te gaan en te rusten. Maar zelfs dan zijn de jongens vroeg uit bed.

Voor de jongens is dit wat nodig is om goed te presteren op school zodat ze daarna hopelijk naar de universiteit kunnen, daarvoor moet je de bij de besten horen. Ze hebben het er graag voor over en hebben het erg naar hun zin op school. Ook vertelden ze dat iedereen hen kent omdat ze zulke goede vrienden zijn die soms ook een beetje ondeugend zijn.

Ivan heeft zelfs certificaten gekregen voor goed gedrag en zijn bijdragen aan verschillende functies op school. Supertrots op deze jongen! Ik verwacht dat Simon volgend jaar ook met een stapel certificaten terugkomt van school (hij zit een jaar lager dan Ivan en in de eerste krijg je deze nog niet).


Het was enorm gezellig om met de jongens te winkelen. Heb ze dan ook getrakteerd op drinken en een ijsje, gewoon omdat het zo gezellig was.

Onderweg terug naar Pastor werd ik nog geroepen door Maggy. De rok die ze aan het maken is, is bijna af, er moest alleen nog een zoom in en ze wilde even weten welke lengte ik precies wilde. De rok ziet er gaaf uit en kan ik aan naar het feest van Joseph Angwal en Esther.


Terug bij Pastor was het al tijd om naar Ivan te gaan. Simon ging ook mee, die was nog nooit bij Ivan thuis geweest. Dat is hier helemaal niet gebruikelijk namelijk. Zeker niet omdat de jongens best ver bij elkaar vandaan wonen.


We zijn zeer hartelijk ontvangen door de familie van Ivan. Moeder stuurde meteen de jongste kinderen achter een kip aan. Ik vreesde al dat ze me weer een kip zouden geven maar gelukkig ging deze rechtstreeks de pan in (heb ik niets van gezien, dat is niet echt mijn ding). Denk dat dit de meest verse kip is die ik ook gegeten heb.

Terwijl er gekookt werd, heb ik wat kleren uitgedeeld aan de familie. Beide broertjes een shirt en broekje, de oudere zus een rok en shirt, moeder shirts en vader overhemden. De oudste zus was er niet maar ook voor haar was er een setje kleren, die zal ze later krijgen. Iedereen trok meteen de nieuwe kleren aan en zag er netjes uit. Geen gaten meer in de kleren is toch wel prettig.


Het eten was heerlijk. Verse kip, rijst en atap. Ik ben nooit zo’n fan van atap maar deze was erg lekker, gecombineerd met de kippensoep. En na het eten kregen we citroengrasthee met pinda’s en soyapinda’s, superlekker. Deze thee is mijn absolute favoriet en ik ga zeker een lading thee mee naar huis nemen!

Het is ook sfeervol om in het donker te eten. Er was een lampje opgehangen waar de tafel onder gezet was en om ons heen vlogen vuurvliegjes, zag je de maan en de sterren en verder was het donker.

Wat ik wel altijd jammer vind is dat niet het hele gezin mee eet. Vandaag was het eten voor de gasten (Pastor, Simon, 2 docenten en ik) en Ivan at met ons mee. De rest van het gezin at later pas. Dat is hier heel normaal maar ik vind het dan jammer om niet met het hele gezin te eten.


Het was al vrij laat toen we vertrokken. Moeder kwam me nog meerdere keren voor alles bedanken en ook de broertjes, zus, vader en Ivan zelf kwamen nog een knuffel geven. Lieve mensen!


Vandaag ga ik een taart naar Olila High School brengen als bedankje. Ook nemen Pastor en ik schriften en maandverband mee die namens de familie Diender uitgereikt zullen worden. Hiermee kunnen de allerarmste leerlingen geholpen worden en kunnen meiden ook tijdens hun menstruatie naar school blijven gaan. Supermooie actie van de familie!

Verder zal ik vast wel wat tijd doorbrengen op Little Apostles en zal ik vast wat voorbereiden voor Games Day op zaterdag.

Vanavond ben ik vast wat eerder weer terug en komt er weer een verslag van alle activiteiten van vandaag.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!