Dag 25: kerk

Zondag betekent naar de kerk. Eerst lekker uitgeslapen en rustig ontbeten en daarna met een boda naar de kerk. Ik had mijn nieuwe rok aan en weet nog niet of dat makkelijk fietst dus voor de zekerheid een boda genomen.

De dienst was weer feest zoals gebruikelijk. Aan het einde werd ik nog uitgebreid bedankt voor mijn komst en de mensen hopen dat ik volgend jaar weer terugkom (natuurlijk, mits ik het kan betalen).

Na de dienst vond Pastor dat hij mij naar het hotel terug moest brengen maar hij moest eerst nog wat mensen spreken. Ik ben met de kinderen buiten gaan spelen. Tikkertje en wedstrijdjes hardlopen. Ik werd niet iedere keer laatste maar het scheelde niet veel. En die kinderen rennen op blote voeten (de schoenen gaan uit zodra er gespeeld gaat worden) en ik op slippers. Toch denken de kinderen dat ik volgende week wel van Pastor kan winnen. Iedereen kijkt al uit naar zaterdag, games day!

Gisteravond kreeg ik al last van keelpijn en verkoudheid. Martin dacht dat het wel eens malaria kon zijn. Ik slik natuurlijk wel pillen tegen malaria maar 100% voorkomen kun je het niet. Vanmiddag was ik niet helemaal in orde en na wat overleg met Dick en Pastor besloten om een test te laten doen. Gelukkig heb ik geen malaria. Wel een keelontsteking waar ik anti-biotica voor heb gekregen. Wil niet dat mijn laatste week in het water valt door ziek zijn. Rustig aan doen dus om zo snel mogelijk te herstellen.

Vanavond heb ik Pastor en zijn gezin mee uit eten genomen. Dat was erg gezellig. Het was een vrij luxe restaurant met een uitgebreide menu kaart. Het was grappig om te zien hoe bijna iedereen iets koos wat ze al kenden, kip en patat. De oudste dochter van Pastor was er ook, zij is vorig jaar getrouwd. Haar man zou ook meekomen maar dat is soms lastig want contact tussen moeder en schoonzoon is niet de bedoeling. Voor vanavond was het goed maar het leek er even op dat hij naast zijn schoonmoeder zou komen te zitten en dat kon dus echt niet.

Soms hoor je over gebruiken waarvan je denkt dat ze een grapje maken. Maar zo gaat het hier echt. Vorig jaar was ik samen met Pastor bij Ivan thuis. Er kwam een vrouw langs en Pastor vroeg mij om haar te begroeten. Dat bleek dus zijn schoonmoeder te zijn en hij kon haar zelf geen gedag zeggen. Best grappig om mee te maken. Ik geloof dat als er toch contact is, de schoonzoon een geit moet betalen aan de dorpsoudste.

Tot zover de les in de Ateso cultuur. (Al geldt dit misschien voor meerdere stammen in Oeganda).

Het restaurant was ook een bar. Wij zaten lekker te eten en ondertussen werd er voetbal gekeken. Ook waren er veel mensen die alleen wat kwamen drinken en voetbal kijken. Erg grappig. En de mensen hier zijn minstens zo fanatiek als in Nederland waarbij de scheidsrechter altijd extreem partijdig is, haha.

Nu na het eten weer in het hotel. Het was een gezellige avond.

Ben trouwens vanmiddag nog uitgenodigd voor een bruiloft. Er zat een groep mensen in het hotel die blijkbaar bezig waren om alles te regelen. Een jongere jongen kwam naar mij toe toen ik op Pastor wachtte want hij voelde zich een beetje alleen en ik had een ‘Friends’ shirt aan. We hebben gezellig zitten kletsen en hij vertelde dus ook over de bruiloft en meteen werd ik uitgenodigd, haha. Net zo makkelijk. Ik heb toch maar beleefd afgeslagen onder het mom van erg druk zijn.

Ik ben wel ingegaan op de uitnodiging voor een feest met Joseph Angwal en zijn vrouw. Die zouden namelijk zaterdag een feest hebben in hun dorp maar dat hebben ze verzet zodat ze mij ook uit konden nodigen (zaterdag is games day). Erg lief en ik heb de hele dag vrij gepland want ik wil graag mee. Ter ere van wat het feest precies is weet ik niet, maar ik vind het erg bijzonder dat ze het voor mij verzet hebben. Ben erg benieuwd!

Morgen ga ik naar Little Apostles. De kinderen hebben in de ochtend hun wiskunde toets. Volgens mij is er verder geen les maar als de docent nog iets uit wil leggen, wordt er gewoon ter plekke een les ingeroosterd. Ben dus benieuwd wat er allemaal te doen is. Misschien ben ik rond de middag wel vrij. Of er wordt tot 17.00 extra uitleg en les gegeven. Alles kan. We zullen zien.

Verder ga ik deze week nog naar Ivan, het feest van Joseph en Esther, op bezoek bij baby Annelies, taart bezorgen bij Olila, de fiets naar Omuge brengen en natuurlijk games day! Snel opknappen dus, er staan nog veel leuke dingen op het programma!

En ook vandaag kan ik afsluiten met de woorden: Enyami ipoo anyait! (Meerdere konijntjes zelfs)

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!