Dag 2: de scholen

Dag 2: schoolbezoek


Vandaag was een mooie dag. Het eerste schoolbezoek was aan Olila High School, de middelbare school. We zijn zeer hartelijk ontvangen en het was super om iedereen weer te zien! Ik werd welkom thuis geheten en het voelde ook als thuiskomen.

Na een warm welkom van de directeur en de headteacher, waarbij er telkens docenten langskwamen om hoi te zeggen, kregen we een rondleiding van Fred. Een kleine vrolijke man! Met hem ga ik komende week een rooster maken waarbij ik hem ook ga ondersteunen bij zijn werkzaamheden, naast het lesgeven.

We zijn ook naar een aantal klassen geweest en daar werden we met luid gejuich ontvangen. Ook werd er door leerlingen gevraagd naar de brieven die leerlingen uit Nederland geschreven hebben. Volgende week ga ik ze uitdelen en ga ik veel kinderen heel blij maken :)

De leerlingen vinden het erg leuk dat ik er weer ben en vroegen allemaal of ik hun les wilde geven. Ik kreeg kippenvel van het enthousiasme van de leerlingen, ze zijn zo leuk!

Ook kwam Orisa Abraham mij opzoeken. Deze jongen heb ik 2 jaar geleden ontmoet toen hij in de 1e klas zat. Een bijzonder ventje. Leergierig, superslim en een charmeur. Maar ook een jongen uit een heel arm gezin. Een docent van Olila is hem op straat tegengekomen terwijl hij steenkool verkocht ipv dat hij op school zat. Hij was onder de indruk van deze jongen en heeft ervoor gezorgd dat hij naar school kon. Al vanaf het eerste moment was ook ik onder de indruk en probeer ik hem te helpen door soms wat kleren of schoolspullen voor hem te kopen. Ook heb ik hem vorig jaar meegenomen naar een dokter omdat hij ziek was. Ik was dus heel blij om hem weer te zien en te zien dat hij gezond is, goed zijn best doet op school en dat hij gegroeid is.

Daarna zijn we nog even in de ‘keuken’ geweest waar in enorme pannen posho en bonen worden bereid voor de leerlingen. De hitte en rook waren verschrikkelijk. Onvoorstelbaar dat mensen zo kunnen werken.


Na de rondleiding gingen we naar Little Apostles, de basisschool. Ook daar veel enthousiasme om elkaar weer te zien. Alle leerkrachten zijn er nog en het is zo’n leuk team om in te werken! Veel gelachen en gekletst. Ook de leerlingen zijn superlief. Het broertje van Ivan (mijn sponsorkind) zit nu ook op Little Apostles, dat wist ik nog niet. Al die kleine kinderen die je graag een hand willen geven, liedjes hebben ingestudeerd voor de ‘visitors’, fantastisch!

Ook de leerlingen van de bovenbouw hadden liedjes en een dansje geoefend voor ons, superleuk!

We hebben trouwens ook allevier een shirt van Little Apostles gekregen, het officiele personeel shirt! Lekker knaloranje :) Ik zal later foto’s plaatsen hier.

Er zijn ook foto’s gemaakt met het personeel, door een fotograaf. Geen idee waarvoor precies, maar dat zullen we nog wel merken.

En natuurlijk was baby Annelies er ook. Nou ja, baby, de kleine meid wordt al bijna 2. Helaas vindt ze mij een beetje eng, hopelijk wordt dat in de loop van de weken minder.


Helaas moesten we ook weer gaan, ik had best meteen willen beginnen met lesgeven. Maar het was ook tijd voor de lunch en er is nog tijd genoeg om op de scholen te zijn.

We hebben in een restaurantje gegeten. Lekkere kip met rijst, niet te vergelijken met de kip in Nederland. Altijd erg lekker. Bij de supermarkt hebben we boodschappenpakketjes gehaald die we morgen gaan uitreiken in Amuria. Die geven we dan aan mensen die we onderweg tegenkomen. Erg gaaf om te doen. Gewoon stoppen bij een hutje en de mensen een pakket geven.

En natuurlijk ben ik even naar het winkeltje van Maggy geweest. Daar ben ik het eerste jaar ook geweest en deze vrouw heeft me vaak geholpen. Vorig jaar is ze meegeweest toen ik met Ivan was wezen shoppen en we overal teveel hadden moeten betalen. Dat vond ze niet kunnen en ze is overal geld terug gaan halen, superlief. Dus ik wilde haar natuurlijk ook gedag zeggen. Erg leuk haar ook weer te zien.


In de middag ben ik nog met Lauranne en Sytske op een boda-boda naar de winkels geweest. John van de boekenwinkel opgezocht en daar een woordenboek gekocht. Ook hij was erg enthousiast en het was erg leuk om weer in zijn winkel te zijn. Vorig jaar heb ik bij hem alle boeken gekocht van de inzamelingsactie van Simone en ACGV. Dit jaar hopelijk nog een aantal schoolboeken.

Daarna langs de winkels geslenterd en gekeken wat er allemaal is. Blijft leuk om hier rond te lopen en alles rustig te bekijken. En natuurlijk op de boda-boda weer terug naar het hotel.


Zojuist nog even gegeten met ons vieren. Uiteraard vergezeld van een Nile Special. Even de dag afsluiten en zo op tijd naar bed. Het douchen is zowaar goed gegaan, het water had een lekkere temperatuur. Ik leer het nog wel eens.

Na een dag vol enthousiasme en indrukken duik ik er zo moe maar zeer voldaan in.

Morgen gaan we naar Amuria waar we de school gaan bezoeken en gaan eten bij een familie die in de bush woont. Dit is familie van Emmanuel, de jongen die is geadopteerd en dankzij wie Stichting Amuria is ontstaan. Het blijft zeer bijzonder om te zien hoe de mensen in Amuria leven. Ik heb er weer veel zin in!

Akware nai-jokan (goede nacht)!

Reacties

Reacties

Sascha

Hoi juf Annelies (van der P***)
Die schema's maken, daar ben jij natuurlijk de beste in! Leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt. Geniet!! En ik volg je met plezier!
Tot Q's :-)

Marianne Ummels

Wat moet dat heerlijk zijn Annelies, dat je zo enthousiast wordt ontvangen overal! Genieten!
Leuk om zo met je te kunnen meereizen!
Tot het volgende bericht! XX

Marina

Hoe leuk moet het zijn om zo onthaald te worden. Leuk!
Lekker verder met genieten.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!