Olila!

Eindelijk was het dan zover, de start op Olila High School!


Eerst werden we gewekt met een telefoontje dat we wat langer konden slapen want de betreffende collega zou pas in de middag op school zijn. Dus nog één keer omdraaien en de ogen dicht.


In de ochtend hebben Michelle en ik eerst een wandelingetje in het centrum gemaakt. Het blijft leuk om de reacties te zien als je in het Ateso groet en al helemaal als je ook nog kunt vragen/vertellen hoe het gaat.


En toen kwam Pastor Joseph ons ophalen bij het hotel om naar Olila te gaan. Daar werden we welkom geheten door enkele collega's van de afdeling talen en literatuur.

Ik heb hen een pot (ijs)thee korrels gegeven en die vonden ze erg lekker. Ze snapten er eerst niks van maar toen ik wat in een flesje water deed en het zelf ook dronk, ging het flesje vrij vlot leeg.

Ook heb ik een laptop gegeven en ze waren sprakeloos van dankbaarheid. Eén van de docenten heeft gelijk plannen gemaakt met Michelle om uitleg te krijgen over Office. Erg erg leuk!


Het schema voor de rest van de week is besproken en wo/do/vr zal ik lessen geven aan de eerstejaars. Die zijn al een paar dagen aan het vragen wanneer ik kom, haha.

Na veel kletsen over Oeganda en Nederland, was het tijd voor de wekelijkse assembly. Alle leerlingen en het personeel verzamelen op het veld en er is tijd voor toespraken, nieuws, mededelingen, speeches etc. Vandaag begonnen de leerlingen van drama met een toneelstukje. Het was hilarisch! Het ging over een meisje en een jongen die onveilige seks hadden en het meisje raakte zwanger. De jongen liet haar in de steek en toen moest ze het haar vader vertellen. Dit is een van de manieren waarop de leerlingen gestimuleerd worden om naar school te blijven gaan en geen onveilige seks hebben.

Helaas begon het toen te regenen en werd de rest van de assembly afgelast. Stiekem wel een klein beetje opgelucht want uiteraard moesten Michelle en ik helemaal vooraan zitten en had iedereen het erg fijn gevonden als wij ook nog een toespraakje zouden houden. Daar zijn we mooi aan ontsnapt, haha.


Op de bodaboda terug naar het hotel (wat een heerlijk vervoersmiddel. Ze rijden overal en brengen je overal naartoe voor een klein prijsje) en omkleden voor het avondeten bij Simon.

Hij heeft ons zijn kerk laten zien en de basisschool die hij aan het bouwen is. Simon en zijn vrouw hebben 3 kinderen en hebben daarnaast nog 5 tieners in huis genomen om voor te zorgen. Tieners die met hun hulp naar school kunnen, een thuis hebben en zich kunnen ontwikkelen. Fantastisch!


Het eten was weer heerlijk. Vandaag was er zelfs varken, erg lekker. Na het eten heb ik nog een beetje gedold met de kinderen, hebben we gezongen en gebeden en toen was het alweer bijna 22.00. Tijd om te gaan.


Morgenochtend staat er een bezoekje aan de weekmarkt op het programma. Kijken of we nog wat schoolspullen en kleren kunnen vinden die we uit kunnen delen.

Daarna een bezoekje aan Rhema High School waar mijn sponsorzoon Ivan zit. Ben heel erg benieuwd naar de school en superfijn om Ivan weer te zien!


Ik ga dus weer snel slapen, want dan is het ook snel morgen!


Ojotor ejok!


(Zin die ik vandaag geleerd heb: Eyalama noi, do mam akoto - Bedankt maar ik hoef niet. Erg handig als men weer een halve kilo suiker in je thee wil doen haha)



Reacties

Reacties

Marina

Klinkt goed! Slaap lekker en morgen weer zo'n mooie dag!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!